Eljött a lélektani határ a benzinkutakon

Nem igazán tudtak hozzászokni az autósok az 5-össel kezdődő árhoz a hazai benzinkutak totemoszlopain, mindössze pár hétig tartott ez az átmeneti időszak. Mától kezdve ismét a lélektani határ fölé került az üzemanyag ára, ráadásul a dízel a benzinnél is nagyobb mértékben drágult az elmúlt hetekben.

Újra itt van, újra itt van! Nem a nagy csapat van újra itt, hanem a 600 forintos benzinár. Mindez nagyon gyorsan történt, június 10-én még literenként 590 forintért tankolhattak az autósok, mától viszont ismét 600 forint fölé, egész pontosan 602 forintra kúsznak a jegyzések a kutak totemoszlopain.

Az elmúlt hónapok benzinár-alakulását szabályos kilengések jellemezték, sokkal 650 fölé nem mászott az árfolyam, de 550 forint alatt sem láthattuk már egy jó ideje a benzin árát. Az elmúlt napokban tapasztalt, újfent elég látványos trendfordulóban esetleg az lehet az aggasztó, hogy a korábbi alkalmakhoz képest jóval "magasabb szintről fordult" az árfolyam.

Egy másik érdekesség, hogy a dízel ára a benzinénél is nagyobb mértékben nőtt, a közel 20 forintos differenciára utoljára március közepén láttunk példát.

A következőkben utánajárunk, hogy mi áll a dolgok hátterében, azaz miért lépte át ismét a lélektani határt a benzin ára, meddig mehet még a jegyzés, és hogyan alakulhat a különbség a két finomított olajtermék között.

A hazai üzemanyagárak egyik legfontosabb külső meghatározója a nemzetközi olajárak alakulása, egész pontosan a nyugati benchmark olajtermék Brent árfolyama. Az eszkalálódó geopolitikai konfliktusok rángatják már hónapok óta, ugyanis Oroszország és Irán is nagyon fontos szereplők a globális olajellátásban.

Oroszországban több ukrán dróncsapás tüzet okozott egy stratégiailag fontos kikötő olajtermináljánál, ez ismét felerősítette az ellátásbiztonsági kockázatokat. A közel-keleti helyzet is egyre veszélyesebben alakul, miután egy magas rangú izraeli tisztviselő a libanoni Hezbollah elleni közelgő "totális háborúra" figyelmeztetett.

Az olajárakat a globális kereslet növekedésére vonatkozó robusztus előrejelzések is magasan tartják, miután az OPEC, az IEA és az amerikai EIA egyaránt szilárd olajkereslet-növekedést helyezett kilátásba az év második felére vonatkozóan. Az OPEC+ tagországai ragaszkodnak a korábban megállapított kitermelési kvótákhoz, míg Szaúd-Arábia jelezte, hogy hajlandó a piaci feltételekhez igazítani a kitermelést.

A finomított olajtermékek nagykereskedelmi árát a nemzetközi finomítói marzsok alakulása is befolyásolja. Az elmúlt hetekben jelentős szétválást figyelhettünk meg, a benzin felára nagyot esett, miközben a dízelé feljebb került. Ennek hátterében több tényező is áll, többek között a stratégiai benzinkészletek magas szintje az Egyesült Államokban, a globális benzinkereslet gyengébb alakulása, és az ázsiai finomítók termelésének visszatérése a világpiacra.

A hazai üzemanyagpiaci kilátások tekintetében fontos szerepe van a forint teljesítményének a dollárral szemben. Április közepe óta markáns forinterősödést láthatunk, azonban május végén megfordult ez a trend és nagyot gyengült a forint a dollárral szemben. Ennek több oka is van, többek között a Moody's és a Fitch Ratings felülvizsgálatai, a Gazprommal szembeni nyugati választottbírósági ítéletek végrehajtása, és az uniós büntetés, amit Magyarország kapott.

Vajon régiós kitekintésben is drágának mondható a magyar benzin? Az Európai Bizottság adatai alapján a benzin esetében 1 forinttal olcsóbb a hazai üzemanyag az átlagnál, míg a dízelnél 5 forinttal van az átlagos szint felett a hazai ár.

Összességében tehát nem jelenthető ki, hogy az elmúlt hetek meredek áremelkedése csak a hazai autósokra róna komoly terhet, az olajpiaci rali mellett a környező országok devizái is gyengültek a dollárral szemben, ezért is alakultak hasonlóan a jegyzések a régiós országokban.