Új biztonságtechnikai követelmények az autóiparban

2024 júliusától az Európában forgalomba helyezett újonnan gyártott járműveknek rendelkezniük kell fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel, beleértve az intelligens sebességszabályozót, a figyelmeztető rendszereket, a vészfékjelzést, a tolatóradart, az eseményadat-rögzítőt és az indításgátló alkoholszonda előkészítését is.

Az új követelmények célja a közlekedésbiztonság növelése és a közlekedők védelmének hatékonyabbá tétele. Kövesdán Balázs, az ALD Automotive | LeasePlan kereskedelmi igazgató helyettese szerint a gyártók már korábban beépítették ezeket a funkciókat a modelljeik alapfelszereltségébe, így nem várható hirtelen áremelkedés. A szállítási határidők is javuló tendenciát mutatnak, és a gyártók felkészültek az új követelményekre, amelyeket már 2019-ben megállapítottak.

Az új szabályozás adminisztrációs problémákat okozhat azoknál a gépjárműveknél, amelyek nem rendelkeznek a kötelező elemekkel, de a kereskedések és importőrök kérvényezhetik a forgalomba helyezési halasztást. Az intelligens sebességasszisztens nem fog beavatkozni a vezetésbe, csak figyelmeztető jelzést ad. Az alkoholszonda esetében csak az előkészítést kell beépíteni, a tényleges szonda beszerelése még nem kötelező.

Az adatvédelem terén az új "fekete doboz" képes a baleset előtti 1 perc és a baleset adatainak rögzítésére, amelyeket szakszervizekben vagy távoli eléréssel lehet kinyerni, de a felhasználó hozzájárulása nélkül nem használhatók fel. Az EU-s adatvédelmi szabályozásnak megfelelően a gyártók igyekeznek biztosítani az adatok védelmét. Az EU célja a balesetek számának csökkentése, amit a 2000-es évektől kezdve jelentősen sikerült elérni, és a trendek azt mutatják, hogy ez a szám a jövőben is csökkenhet.