Kína megtorló intézkedéseket fontolgat az EU-val szemben

A kínai autógyártók nyomást gyakorolnak Pekingre, hogy emelje meg az importált európai benzinüzemű autók vámjait válaszul az EU által bevezetett korlátozásokra.

A Global Times jelentése szerint a kínai autóipari érdekképviseleti szervezetek egy keddi zárt ajtós megbeszélésen, melyen európai autógyártók is jelen voltak, határozott ellenintézkedések meghozatalára szólították fel a kínai kormányt. A találkozón javaslat hangzott el a nagy hengerűrtartalmú benzinüzemű autók ideiglenes vámjainak emelésére. A kínai kereskedelmi minisztérium által szervezett pekingi eseményen részt vettek a SAIC, a BYD, valamint az európai BMW, Volkswagen és Porsche képviselői is. A találkozó célja az volt, hogy nyomást gyakoroljanak Európára és lobbizzanak az EU-s vámok ellen. Az Európai Bizottság bejelentése szerint július 1-től akár 38,1%-os vámot vetnek ki a kínai elektromos autókra.

A Global Times korábban arról számolt be, hogy egy kínai kormányzathoz köthető autóipari kutatóközpont azt javasolta, hogy Kína emelje 15%-ról 25%-ra azoknak a benzines szedánoknak és sportos haszonjárműveknek az importvámját, amelyek motorja 2,5 literrel nagyobb. A kínai hatóságok már korábban is utaltak lehetséges megtorló intézkedésekre állami média kommentárjaiban és iparági szereplőkkel készített interjúkban. Az EU statisztikai hivatalának adatai szerint 2023-ban az EU 19,4 milliárd euró értékben exportált autókat Kínába, míg 9,7 milliárd euró értékben importáltak elektromos járműveket Kínából. Kína különösen fontos piacot jelent a német autógyártóknak, mivel eladásaik mintegy 30%-a a kínai piacra irányul.