Demográfiai vészhelyzet és turizmus fellendítése Dél-Koreában

Dél-Korea elnöke demográfiai vészhelyzetet hirdetett a születések rendkívül alacsony száma miatt, és egy népességnövekedést célzó átfogó terv elkészítését jelentette be, miközben új kezdeményezésekkel igyekszik fellendíteni a koronavírus-járványt követően megtorpant turizmust is.

Az elnöki bizottság ülésén Jun Szogjol hangsúlyozta, hogy a tervezet elsődleges célja a munka és a magánélet egyensúlyának, a gyermekfelügyeleti szolgáltátsoknak, valamint a családok lakhatáshoz jutásának javítása lesz. Ezenkívül bejelentette egy új minisztérium létrehozását, amely a népesedési stratégiáért lesz felelős.

Dél-Korea a világ fejlett országai között a legalacsonyabb születési aránnyal rendelkezik. A kormány 2006 óta több mint 360 ezer milliárd vont (94,3 ezer milliárd forint) költött a demográfiai trend megfordítására, de eddig ezek az intézkedések nem hoztak eredményt.

A dél-koreai vezetés nem állt meg az ötletekkel: Szöul bejelentette, hogy pénzügyi támogatást nyújt azoknak, akik a vasectomia vagy tubectomia (művi meddővé tétel, sterilizálás) műtétjüket szeretnék visszafordítani. Emellett egy egyszeri esemény során, amikor minden dél-koreai hirtelen megfiatalodott, a társadalom öregedése elleni küzdelem egy újabb lépését is megfigyelhettük.

A turizmus terén Dél-Korea új vízum bevezetésével kívánja a koronavírus-járvány előtti szintre emelni a turizmusát. A „K-Culture Training Vízum” célja, hogy a K-pop és K-dráma rajongóit vonzza az országba, akik képzésen sajátíthatják el a műfaj rejtelmeit. A kulturális minisztérium adatai szerint a koreai dolgok iránti érdeklődés megugrása sok külföldi rajongót késztetett arra, hogy Dél-Koreába utazzon, és a kormány igyekszik megkönnyíteni az országba való belépést a világ valamennyi állampolgára, különösen a Délkelet-Ázsiából érkezők előtt.

A dél-koreai kulturális export 1990-es évek óta tartó növekedése, az elmúlt évtizedben robbanásszerűen megugrott. Az olyan sikercsapatok, mint a BTS és a Blackpink a nemzetközi zenei listák élére kerültek, a koreai drámasorozatok pedig egyre népszerűbbek a streaming platformokon.

A pénzügyminisztérium szerint miközben az országba érkezők nemzetisége egyre változatosabb, a turizmus nagyon lassan tér magához. Tavaly körülbelül 11 millióan keresték fel az országot, ami jóval kevesebb, mint 2019-ben, amikor több mint 17,5 millió turista látogatott el. Az idegenforgalmi bevételek is elmaradtak: 2023-ban 15,1 milliárd dollárt termeltek, ami 25 százalékkal kevesebb, mint a 2019-es 20 milliárd dollár.

Dél-Korea a digitális nomádok számára is megkönnyítette az országban való tartózkodást és munkavállalást, amikor ez év elején bevezette a munkavállalási vízumot. A kormány eközben a program kiterjesztését fontolgatja, hogy a távmunkások is hódolhassanak a turizmusnak, miközben az országból dolgoznak. Ezeknek a programoknak a bevezetése fontos lépések Dél-Koreától az ország nemzetközi munkavállalók előtt való megnyitása felé, és a szakértők abban bíznak, hogy az új vízumok bevezetése megnöveli a munkaerőt és enyhíti a demográfiai válságot egy olyan országban, ahol a világon a legalacsonyabb a termékenységi ráta.