Az Egyesült Államok vadászgép-fejlesztési nehézségei

Az Egyesült Államok hadiipara komoly kihívásokkal néz szembe a legújabb generációs vadászgépek fejlesztésében, ahol a Lockheed Martin és a Boeing is késedelmekkel és teljesítménybeli problémákkal küzd.

A Defense One szerint a Lockheed Martin által fejlesztett F-35-ös vadászgépek esetében folyamatos késedelmek tapasztalhatók, míg a Boeing teljesítménye nem éri el a kívánt szintet. A helyzetet súlyosbítja, hogy David Allvin tábornok nemrégiben nyilatkozatában elutasította a kötelezettségvállalást a Next Generation Air Dominance (NGAD) program keretében tervezett repülőgép megépítésére. Ez a program korábban az Egyesült Államok légifölényének fenntartását célozta meg a rivális államokkal szemben.

Frank Kendall, az amerikai légierő tisztségviselője szerint a költségvetési megszorítások miatt szükségessé vált a projekt felülvizsgálata. Allvin tábornok hangsúlyozta, hogy a tanácskozás még folyamatban van, és bár nehéz döntések előtt állnak, még nem született meg a végső ítélet.

A hadiipari vállalatok versenyében a Boeing vezetőségével kapcsolatos korábbi kritikák, valamint a Lockheed Martin állandó késései és költséghatékonyság hiánya is hátráltató tényezőként jelentkezik. Washington eredetileg 2024-ben szerette volna bejelenteni, hogy melyik cég nyeri el a fejlesztési lehetőséget, de a döntés akár 2023-ra is csúszhat.

Amennyiben az NGAD programot törölnék, úgy a Lockheed Martin profitálhatna a helyzetből, mivel ez hosszabbíthatná meg az F-35-ösök szolgálati idejét. A Defense One információi szerint a verseny jelenleg is a Lockheed Martin felé hajlik, mivel a cégnek több tapasztalata van hasonló projektekben, és a vezetőségét is megbízhatóbbnak tartják a légierőn belül. Az NGAD program keretében tervezett gépek várhatóan nagyon drágák lesznek, egy darab ára körülbelül 300 millió dollár lehet, de a drónokkal kapcsolatos új ismeretek miatt az amerikaiak újragondolhatják a légifölényt biztosító programot.