A mesterséges intelligencia helyzete az emberi gondolkodáshoz képest

A mesterséges intelligencia jelenlegi fejlettségi szintje még korlátozott, hiszen mintakövetőként működik, és nem képes az intuícióra. A Szegedi Tudományegyetem kutatói szerint az emberi gondolkodás sajátosságainak beépítésével lehetne tovább fejleszteni az AI-t.

A mesterséges intelligencia modellek jelenleg adatalapon működnek, és nem képesek intuícióra. Jelasity Márk, a Szegedi Tudományegyetem tanszékvezetője szerint a modellek gyakran nehezen kezelik azokat az adatokat, amelyek nem szerepeltek a tanítási adatbázisukban. Az AlphaGo modell például nagy áttörést jelentett a go játékban, de kiderült, hogy ezek a modellek sem tévedhetetlenek. A mesterséges intelligencia inkonzisztens viselkedése is problémát jelenthet, például egy kép tükörképének felismerése nem evidens a neuronhálók számára. Az egészségügyben azonban már használják a mesterséges intelligenciát, például stroke-on átesett betegek kommunikációjának megértéséhez vagy epilepsziás rohamok előrejelzésére.

Farkas Richárd, a MILAB nyelvtechnológiai alprojekt vezetője szerint a mesterséges intelligencia nem öntudatra ébred, hanem az emberi feladatmegoldást segíti az adatok alapján. A nagy nyelvi modellek, mint a ChatGPT, mintakövetők, és a szöveggenerálást az internetes adatbázisok alapján tanulták meg. A Szegedi Egyetemen fejlesztett HusSpaCy például nem generál szöveget, de sok nyelvi feladat megoldására alkalmas, és kevesebb erőforrást igényel, mint a ChatGPT. A közepes méretű nyelvi modelleket más szöveges feladatokra használják az egyetemen.

A szakértők szerint a ChatGPT megjelenése nem volt meglepetés, de annak nagyközönség általi fogadtatása igen. Az AI terjedése kockázatokat jelenthet, például a fegyveriparban. Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője szerint az OpenAI kialakulóban lévő monopóliuma is kérdéseket vet fel. A K&H Banknál már az AI segítségével történő pénzügyek intézésének egyszerűsítésén dolgoznak, és a következő 3 évben nem várnak nagy áttöréseket, de hosszú távon jelentős előrelépéseket prognosztizálnak az ügyfelek adatalapú megértésében.

Vadócz Zsolt, a K&H Bank digitális vezetője elmondta, hogy a bank digitális asszisztense, Kate nem a ChatGPT-t használja, hanem a Szegedi Tudományegyetemmel együttműködve fejlesztett hazai, nem generatív nyelvi algoritmusokon alapul. Ez a digitális asszisztens nem generál szavakat, hanem felismeri a valódi szándékokat és ennek megfelelően válaszol.