A Le Mans-i 24 órás autóversenyen bemutatkozott a H24EVO hidrogénes versenyautó

A hidrogén technológia a versenyautók terén is megmutatja a jövőt, amint azt a 92. Le Mans-i 24 órás autóversenyen bemutatott H24EVO is bizonyítja.

A MissionH24 projekt keretében leplezték le a lokálisan zéró emissziós H24EVO hidrogénes versenyautót, amelyet a Le Mans-i versenyen közelről is megvizsgálhattunk. A gépjármű két tankjába percek alatt 7,8 kilogramm 700 bar nyomású hidrogént lehet tankolni, amelyből a 408 lóerős üzemanyagcella elektromos áramot és vizet állít elő[^H24EVOLászló Ferenc].

A H24EVO egy kompakt pufferakksira épülő rendszerrel rendelkezik, amely 4 kWh kapacitású és 400 kW kimenetű, így a hátul elhelyezett villanymotor 884 lóerős teljesítményt képes produkálni. Ez jelentős növekedés az előző prototípushoz képest, amely 476 lóerős volt[^H24EVOLászló Ferenc]. A fejlesztések során a tömeget 1480 kilogrammról 1300 kilogrammra sikerült csökkenteni, miközben az energiasűrűség 50 százalékkal nőtt[^H24EVOLászló Ferenc].

A H24EVO lehet az első hidrogénes versenyautó, amelyet az FIA is elfogad, és amelynek teljesítménye a GT3-as versenyautókéhoz hasonló lehet. A tervek szerint a jármű első komolyabb tesztje a következő év elején várható, míg az első versenyen 2026-ban állhatnak rajthoz vele[^H24EVOLászló Ferenc].

A hidrogént a TotalEnergies szolgáltatja, amely a Le Mans hivatalos üzemanyagát, az Excellium Racing 100-at is biztosítja. Ez utóbbi 100 százalékban megújuló forrásból származik, és a CO2-kibocsátást 65 százalékkal sikerült vele csökkenteni[^H24EVOLászló Ferenc]. A versenyautók motorjában és váltójában használt kenőanyagokat több beszállító, köztük a Mobil1 is biztosítja, amely idén ünnepli 50. születésnapját[^H24EVOLászló Ferenc].

A hidrogénes versenyautók fejlesztése már 2018 óta zajlik, és több gyártó, köztük a Toyota és az Alpine is bemutatott már ilyen járműveket. Ezek a járművek a hidrogént nem üzemanyagcellában, hanem belsőégésű motorban hasznosítják[^H24EVOLászló Ferenc]. A Le Mans-i versenyen 2028-ban állhat rajthoz az első hidrogénes autó, amit 2029-ben további hasonló járművek követhetnek[^H24EVOLászló Ferenc].