Káosztól tartanak a benzinkutakon: ez okozhatja a problémákat

A benzinkutakon elérhetővé vált új üzemanyagok közül a hidrogénezett növényi olajból készült üzemanyag, azaz HVO a legígéretesebbnek tűnik, de jelenleg csak a járművek egy kis része alkalmas az ilyen típusú üzemanyagok használatára.

A benzinkutakon kapható üzemanyagok nyersanyagai ma már igen változatosak lehetnek, többek között növényekből, fahulladékból, trágyából, szennyvíziszapból vagy akár használt étolajból is előállíthatók. Fejlesztés alatt állnak olyan eljárások is, amelyekkel műanyag hulladékból készíthető üzemanyag.

A hidrogénezett növényi olajok, röviden HVO-k, olyan növényi olajok, amelyeket hidrogénnel katalitikus reakcióban szénhidrogénné alakítanak át, és dízellel keverve vagy tiszta formában is felhasználhatók. Skandináviában, Hollandiában, Olaszországban és Ausztriában már széles körben elérhetőek ezek az üzemanyagok, több mint 2250 töltőállomáson tiszta formában, további 11 ezer helyen pedig keverék formájában.

Németországban egy módosított rendelet értelmében a benzinkutak mostantól XTL és dízel B10-et tartalmazó tartályokat is telepíthetnek, amelyek kiegészítik a meglévő üzemanyagkínálatot. A B10-es dízel egy tízszázalékos biodízel-keverék, amelyet csak akkor szabad használni, ha a jármű gyártója külön engedélyezte annak alkalmazását.

Az ADAC, a német autóklub, azt tanácsolja a járműtulajdonosoknak, hogy az új típusú üzemanyagok használata előtt mindig ellenőrizzék a használati utasítást és az üzemanyagtöltő kupakon található információkat, illetve szükség esetén érdeklődjenek a hivatalos márkakereskedőknél a jármű alkalmasságáról.