A fiatalok trükkösen kerülik el a szabadnapok kivételét

Az Y- és Z-generációs munkavállalók többsége nem veszi ki a fizetett szabadnapjait, de ez nem jelenti azt, hogy nem pihennek; egyszerűen nem szólnak erről a főnöküknek.

Egy amerikai felmérés, amelyet 1170 munkavállaló bevonásával végeztek, kimutatta, hogy az alkalmazottak körülbelül 78 százaléka nem használja fel az összes rendelkezésre álló szabadnapját, ami különösen az Y- és Z-generációra jellemző. A fiatalok többsége a határidők betartásának kényszerét és a folyamatos produktivitás fenntartásának szükségességét említi indokként, ami miatt idegesek a szabadnapok kérésekor, mivel nem akarnak munkakerülőnek tűnni.

A kutatás rávilágított arra is, hogy az Y-generációsok közül négyből egy már kivett szabadságot anélkül, hogy ezt előre jelezte volna a felettesének. Ezt úgy érik el, hogy a céges kommunikációs platformokon időnként aktívnak tűnnek, vagy a munkaidőn túl üzeneteket időzítenek, hogy látszólag túlóráznak.

A jelenség egyfajta megkerülési kultúrát tükröz, ahol a Z-generációsok hangosan bírálják azokat a munkaadókat, akik megszégyenítik őket a szabadnapok kérése miatt, míg az Y-generációsok halkabban, de határozottan maguk veszik kezükbe a dolgokat. Libby Rodney, a kutatást végző intézet stratégiai vezetője szerint a fiatalok nem nyíltan lépnek ki a munkahelyükről, hanem inkább titokban lógnak.

Rodney szerint, ha egy alkalmazott szükségét érzi a pihenésnek, az arra utal, hogy a munkahelyén nem megfelelően működik a szabadságolás rendszere. A szakértő azt javasolja, hogy a felettesek több figyelmet fordítsanak a szabadnapok igénylésének lehetőségére, és támogassák a beosztottakat ebben.