Cannes-i filmfesztivál: A bizarrság diadala és az Anora győzelme

Idén a cannes-i filmfesztiválon nem a realista drámák, hanem a különféle bizarr agymenések kerültek előtérbe, mint például az önkielégítő zombi és a megduplázódó Emma Stone által megformált karakterek, de a legnagyobb figyelmet végül Sean Baker Anora című vígjátéka kapta, amely elnyerte az Arany Pálmát.

A tavalyi év sikeres filmjei, mint az Egy zuhanás anatómiája és a Megfojtott virágok után, az idei fesztivál kissé csalódást okozott, mivel a katartikus élmények helyett inkább stabilan jó filmekkel találkozhattunk. A fesztivál első hete erősebbnek bizonyult, ahol a nagy nevű alkotók, mint David Cronenberg és Paolo Sorrentino kevésbé sikerült munkái is bemutatásra kerültek.

Quentin Dupieux A második felvonás című filmje a fesztivált lendületesen indította, míg Rúnar Rúnarsson When the Light Breaks című kamaszfilmje az izlandi szekcióban tűnt ki.

Andrea Arnold Bird című filmje és Jorgosz Lánthimosz Kinds of Kindness című alkotása is kiemelkedett, utóbbi a párkapcsolatokat abszurd és erőszakos köntösben mutatta be, és Jesse Plemons a legjobb férfi alakítás díját kapta három különböző szerepéért a filmben.

Bár idén nem szerepelt magyar alkotás a fesztivál egyik szekciójában sem, a Rumours című kanadai politikai szatíra Magyarországon forgott, és több tucat magyar név szerepel a stáblistáján.

Jacques Audiard Emilia Pérez című musicalje, amely egy transznemű mexikói gengszter történetét dolgozza fel, a zsűri díját és a női alakítás díját is elnyerte, utóbbit a négy női főszereplőnek, köztük Karla Sofía Gascónnak, Zoe Saldanának, Selena Gomeznek és Adriana Paznak ítélték oda.

Sean Baker Anora című filmje, amely egy üzbég származású New York-i prostituált és egy luxuslakásban élő orosz oligarcha fia közötti szenvedélyes viszonyt követi nyomon, és házasságba torkollik, az Arany Pálmát nyerte el. Baker a köszönőbeszédében többek közt Coppola és David Cronenberg hatását emelte ki, és a díjat minden múltbeli, mai és jövőbeli szexmunkásnak dedikálta.

A fesztivál életműdíját George Lucas kapta, akit Francis Ford Coppola adott át, és aki a Star Wars-témára színpadra lépve álló ovációt és hosszú tapssal köszöntötték.

A zsűri nagydíját Payal Kapadia All We Imagine as Light című filmje kapta, amely három Mumbai-ban élő nő életét mutatja be. A legjobb rendező díját Miguel Gomes kapta a Grand Tour című filmjéért.

A zsűri rendhagyó módon egy különdíjat is kiosztott az iráni Mohammad Rasoulof The Seed of the Sacred Fig című filmjéért, amelyet titokban forgatott és amiért nyolc év börtönre és megkorbácsolásra ítélték.

A fesztivál legmegosztóbb filmje, a The Substance című, Demi Moore főszereplésével készült testhorror, a legjobb forgatókönyv díját vitte haza. Coralie Fargeat író-rendező a köszönőbeszédében kiemelte, hogy filmje a nőkről szól, és arról, hogy még mindig milyen erőszakos velük a világ, és forradalomra van szükség.

A zsűri tagjai között szerepelt Ebru Ceylan török forgatókönyvíró és fotóművész, Lily Gladstone amerikai színésznő, Eva Green francia színésznő és Nadine Labaki libanoni rendező és forgatókönyvíró, valamint Juan Antonio Bayona spanyol rendező és forgatókönyvíró, Pierfrancisco Favino olasz színész, Kore-eda Hirokazu japán rendező és Omar Sy francia színész és producer.

A versenyprogramban 22 film versenyezhetett az Arany Pálmáért, és a hollywoodi sztárok minden generációja képviseltette magát, Meryl Streeptől kezdve az olyan feltörekvő csillagokig, mint Anya Taylor-Joy vagy Barry Keoghan.

A fesztivál további díjazottjai között szerepelt a Armand című film, amelyet Halfdan Ullmann Tøndel rendezett és elnyerte az Arany Kamerát, valamint a rövidfilm kategóriában az Arany Pálmát The Man Who Could Not Remain Silent, Nebojsa Slijepcevic rendezése kapta.