A saját bénaságát is kinevető Dua Lipa a legemberibb kortárs popsztár

„Régebben mindig könnyebben szereztem dalokat, ha szomorú voltam, hiszen ez egy kézzelfogható érzelem, amiről egyszerű írni. De dalt írni arról, amikor boldog vagy, olyan, mintha kompromisszumot kötnél magaddal, hogy rágógumipopot csinálsz. Dalt írni mély érzelmekkel, de optimista hangvétellel sokkal nehezebb. Optimistának lenni nem a legkönnyebb dolog a világon, de egy fontos fázisa a továbblépésnek” – így vezette fel Dua Lipa a május 3-án megjelent, Radical Optimism című új nagylemezét a Varietynek adott interjújában.

A lemez tényleg több lett sima limonádépopnál, és nem is közhelyes tanácsadás arról, hogy egy mosollyal bármikor túllendülhetünk az élet akadályain. Dua Lipánál üdítő, hogy végre nem azt hallhatjuk egy popsztártól, ahogy melankóliában tapicskolva csak szomorú, szerelmes balladákat szerez. Fegyelmezett énektechnikája és rekedtes, de erőteljes hangja különbözteti meg őt a jelenlegi popénekesnőktől. Dua Lipa már 2022-ben, a turnéja alatt megkezdte a közös munkát a Radical Optimism producereivel, többek között a Tame Impala mögött álló Kevin Parkerrel, aki érezhetően meghatározta a lemez hangzását. Az énekesnő szerint a lemez munkálatai során az is segített neki, hogy a turné miatt állandóan igénybe kellett vennie a hangját, így az új albumon érettebb a hangja, mint valaha.

A lemez két előfutára, a Houdini és a Training Season már előrevetítette a lemezt meghatározó pszichedelikus, disco/house stílust, és dalaiban tetten érhetők a Dua Lipára jellemző, kacérkodó dalszövegek. Az Anything For Love az egyetlen dal az albumon, ami lágy, zongorás kísérettel indul, de egy ponton ez a szám is átível elektropopba. Tele van váratlan megoldásokkal a lemez, a Whatcha Doing például a rágógumipopból átível a Tame Impala hangzására hajazó pszichedelikus rockba, a Falling Foreverben magához képest is hatalmasat énekel Dua Lipa, az Illusion katartikus refrént hoz, a feloldozást hozó Happy For You pedig méltó lezárása az albumnak.

Az előadó arról mesélt, hogy a kilencvenes évek legfontosabb brit zenekarainak (Oasis, Massive Attack, Primal Scream, Portishead) energiája is fontos inspiráció volt számára a lemez készítésekor. A kilencvenes évek britpopjának és triphopjának hatását azonban hiába keressük a lemezen, utólag nézve inkább maximum gondolati síkon inspirálhatták ezek az előadók a Radical Optimism számait.

Dua Lipa karrieríve meseszerűnek hat, de az előadó felemelkedésének hátterében nagyon tudatos építkezés áll. A koszovói albán származású Dua Lipa például azért költözött el szüleitől már 15 évesen, hogy Londonban több lehetőséghez jusson, és kipróbálhassa saját dalait. A zene iránti szeretetét édesapjától örökölte, aki az Oda nevű koszovói rockegyüttes énekese és gitárosa volt, és lányával megszerettette Bob Dylan, David Bowie, Sting és a Police zenéjét is. Amikor például 2016-ban készítettek róla egy dokumentumfilmet, elmondta, hogy a munkamorálját tekintve milyen fontos tanácsot adott neki az édesapja. „Mindig azt hangoztatta, hogy nagyon sokat kell dolgoznom ahhoz, hogy legyen egy kis szerencsém.”

Dua Lipa a Saturday Night Live házigazdája és zenei fellépője volt az album megjelenése után, és szülei is a közönségben ültek. Az énekesnőnek Londonban egy csettintésre fel kellett nőnie, hiszen a lakbért is ő fizette, így pincérnőként dolgozott különböző szórakozóhelyeken. A Vogue-nak adott interjújában mesélt erről az időszakról, amikor már a dalaiban megjelenő feminizmus témája is előkerült. „Mindent egy őrült felfedezésként éltem meg. Emellett rendkívül erőssé tett az éjszakai munka. Én voltam a baráti társaságunk anyukája. Amikor buliztunk az éjszakában, folyamatosan a lányokat figyeltem, hogy történik-e bármi szokatlan. És ha egy srác azt mondta nekem, hogy mosolyogj, bébi, visszaszóltam, hogy ne szólj hozzám, nem mondhatod meg nekem, hogy mikor mosolyogjak.” Dua Lipa feminizmusa nem tolakodóan itatja át a dalait, és a #MeToo mozgalom ellenére a nők elnyomása szerinte nem sokat változott az évek során: „Még mindig ijesztő hazafelé sétálni az üres utcákon éjszaka. Sok rossz emlékem van azokról az időkről, amikor a kulcsom a kezemben van, a táskámat magamhoz szorítom, és úgy csinálok, mintha éppen telefonálnék valakivel. Nem tudom, hogy ez valaha változni fog-e. Szerintem a nők most szerezték meg maguknak azt a teret a társadalomban, ami eddig tiltva volt nekik. A saját ütemükben szeretnék élni az életüket, nem pedig bűntudatot érezni mindenért. Ha számomra eljön a megfelelő pillanat az anyasághoz, azt tudni fogom. De addig még más fontos dolgok vannak az életemben, és élvezni akarom a fiatalságomat.”

A Hotter Than Hell című dalával kezdődött meg a felemelkedése, ami kellő lendületet adott ahhoz, hogy 2017-ben megjelenjen Dua Lipa első, saját nevét viselő nagylemeze. Ez a lemez megmutatta, hogy a közönség vevő a hetvenes évek diszkóhangzásának és a kilencvenes évek klubzenéjének ötvözésére. A dalszövegekben Dua Lipa a „boy bye” attitűdöt képviselte pökhendi hercegnőként, akiért bomlanak a fickók, ő pedig csak osztogatja a sorszámokat.

Ezt követően Calvin Harisszel közös dala, a One Kiss 2018 nyarának slágere lett, majd 2019-ben Grammy-díjat kapott a legjobb új előadó kategóriában. A Rolling Stone idén januárban összeszedte azt a tíz sikeres pillanatot Dua Lipa életéből, ami a legismertebb női előadók közé emelte, ebben a felsorolásban a 2020-as Future Nostalgia lemezének köszönhetően például karanténkirálynőnek kiáltották ki. Dua Lipa lemeze épp akkor érkezett, amikor a járvány miatt a zenészek már nem tudtak koncertezni, a legtöbb előadó eltolta a megjelenéseit. Bátor húzás volt a lemez kiadása a lezárások alatt, de a Studio 54 hangulatát idéző, táncba hívó dalok rengeteg hallgatónak segítettek a bezártság elviselésében.

Dua Lipa előadásmódjáról ma már az juthat eszünkbe, hogy ő az, aki lenyom egy kétórás műsort magas sarkúban, és egy dögösen csillogó bodyban, miközben azon gondolkodunk, hogy lehet egyszerre ilyen pontosan énekelni és ilyen jól mozogni. A 2022-es szigetes koncertjéről is azt írtuk, hogy letaglózóan jó előadóvá nőtte ki magát. „Dua Lipa tényleg az új Britney, az új Madonna, az új minden, korunk nagybetűs Popdívája” – írtuk akkor a fellépéséről.

Nem mindig volt ez így, az internet tele van az olyan mémmé vált videókkal, ahol az énekesnő még csak csetlik-botlik a színpadon. Ezek a kezdeti bakik azonban még emberibbé teszik őt, főleg úgy, hogy látványosan szeret magán, vagy korábbi hibáin nevetni. Erre jó példa a legutóbbi SNL-es fellépése is, ahol a híres Go Girl Give Us Nothing mémmel viccelődött („én adtam nektek minden idők legnagyobb mémjét”), ami egy korábbi, valóban flegmának ható fellépéséből pattant ki.

Tavaly Greta Gerwig blockbuster filmjében, a Barbie-ban már ikonikus sellőként vetett igéző pillantásokat a nézőre, és Mark Ronsonnal dolgozott együtt a Dance the Night Away című dalon, ami a Barbie soundtrackjének egyik legsikeresebb száma lett.

Dua Lipa az interjúiban, nyilvános szerepléseiben is hozza a közvetlen, cserfes lányt. Ő az, aki asztal alá issza Seth Meyerst a Day Drinkingben, majd elalszik a díszlet fürdőszobájában, aztán elmeséli pár nappal később közönség előtt a borzalmas másnapját. A Wendy Williams Show házigazdája Dula Peepnek hívta őt, mert nem tudta kimondani a nevét, és az énekesnő annyira komikusnak találta az esetet, hogy a rajongóival azóta is így szólíttatja magát (az SNL-ben is így mutatkozott be).

Dua Lipa rajongói az öltözködését és a hajviseleteit is utánozzák, ikonikus, cseresznyevörös haja olyan hatással volt az emberekre, hogy az internetet ellepték azok a videók, amelyekben szintén ezt a hajszínt kérik a fodrászoktól. Az előadó emellett bátran kísérletezik az öltözködésében is, most épp a fekete bőrszereléseket ötvözi cseresznyeszínű fürtjeivel, de láttuk már csillogó combcsizmákban és tündöklő rózsaszín szettekben is a színpadon. Cserfes habitusa elbűvölővé teszi őt, miközben a magánéletét szigorúan óvja a nyilvánosságtól.

Az is teljesen önazonos húzás volt Dua Lipa részéről, hogy Service95 néven két éve létrehozott egy hírlevelet, amiben összeszedi az éppen legértékesebbnek gondolt cikkeket a divatról, ételekről, művészetről. A századik hírlevélben például 100 éves emberekkel interjúzott a hosszú élet titkáról és az élet örömeiről. Ez is jól érzékelteti, hogy Dua Lipa a zenéjével és személyiségével is a pozitivitást közvetíti klisék nélkül, és hiába a hírnév, ő még mindig az a harsány lány, aki pincérnőként és modellként arról álmodozik, hogy majd tízezreknek énekelhet. Nincsen benne az a popsztárokra jellemző görcsös törekvés, hogy ő legyen a lány a szomszédból. Ő a koszovói albán lány London bárjaiból, aki bármikor felhörpint egy felest, aztán dalra fakad úgy, hogy leesik az állunk.