Bosszúság a digitális fizetésnél: pénz levonva, de a számla rendezetlen

Egy olvasónk tapasztalata szerint előfordulhat, hogy a MyVodafone alkalmazáson keresztül történő számlabefizetés során a bankszámláról levonásra kerül az összeg, de a szolgáltató mégsem kapja meg a pénzt, ami rendszerhiba miatt ragadhat be. A befizetett összeg visszautalása akár 30 napot is igénybe vehet, ami jelentős kellemetlenséget okozhat az ügyfeleknek.

Az eset március 18-án történt, amikor az olvasónk a SimplePay felületén keresztül adta meg bankkártyaadatait a fizetéshez, és bár a tranzakció sikeresnek tűnt, a Vodafone felületén később mégis kifizetetlenként szerepelt a számla. Az ügyfélszolgálat tájékoztatása szerint a SimplePay-nél volt rendszerhiba, ami miatt az összeg nem érkezett meg a szolgáltatóhoz, és a SimplePay szabályzata szerint a visszafizetés 30 napot vehet igénybe.

Az olvasónk szerint a helyzet több problémát is felvet, például hogy a Vodafone nem vállal felelősséget a hivatalos oldalukon keresztül történő fizetésért, és a SimplePay sem küldött értesítést a sikertelen tranzakcióról. Emellett nem érti, hogy a rendszerhiba javítása után miért nem azonosítják és teljesítik a beragadt tranzakciókat az eredeti ügyfélmegbízás szerint.

A Vodafone ügyfélszolgálata késedelmi kamat felszámolását helyezte kilátásba, ha az olvasónk nem fizeti be újra a számlát, ami további aggodalmakat vet fel az ügyfélbarátság hiányával kapcsolatban. Az olvasónk végül újra befizette a számlát, és a SimplePay üzemeltetője, az OTP később jóváírta a beragadt összeget, így nem kellett megvárni a 30 napos határidőt.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi szerve nem illetékesek az ügyben, mivel nem elektronikus hírközlési szabály megsértése történt, illetve nem tartozik hatáskörükbe.

Az MNB szerint, ha a hiba a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójánál keletkezik, akkor a tranzakció összegét úgy kell jóváírni, mintha hibátlanul teljesült volna. Ha a hiba a fizető fél pénzforgalmi szolgáltatójánál keletkezik, akkor a panaszosnak kell visszatéríteni a célba nem ért összeget. A SimplePay esetében, mivel nem pénzforgalmi szolgáltató, a helyzet bonyolultabb, és az MNB azt javasolja, hogy a panaszos először a saját pénzforgalmi szolgáltatójához forduljon.

A Vodafone a 4iG sajtóosztálya által kivizsgált ügy után közölte, hogy a fizetési rendszer teljes mértékben függetlenül működik tőlük, és nem tudtak a SimplePay technikai fennakadásáról. A SimplePay üzemeltetője, az OTP Mobil Kft. elismerte a rendszerhibát, és a Vodafone jóváírta az ügyfél számláján a késedelmi kamatot.

Az OTP Mobil Kft. szerint a panaszban érintett napon a SimplePay tranzakciók 0,25 százalékánál fordult elő a probléma, és minden jogos panaszt kártalanítanak. A 30 nap a maximum átfutási idő, és technikai okokból sikertelen tranzakciókat utólagosan nem tudnak továbbítani.

A Simple applikáció 10 éves évfordulóján az OTP Mobil kiemelte, hogy az alkalmazás több mint hárommillióan töltötték le, és számos tranzakció futott át rajta, de a rendszerhibák számáról nem szolgáltak információval.