Az Alfa Romeo Junior névváltozása és a gyártás helyszíne körüli vita

Az Alfa Romeo új kis SUV-jának bemutatója után kirobbant a vita az olasz kormány és a cég között, mivel a járművet eredetileg Milanónak nevezték el, annak ellenére, hogy a gyártás Lengyelországban fog zajlani. A vállalat 1910-es milánói alapítása és a város nevének előzetes felmérések szerinti megfelelősége ellenére az olasz kormány élesen bírálta a cég vezetését, amiért félrevezetik a fogyasztókat. A kritika hatására az Alfa Romeo végül Juniorra változtatta a modell nevét.

Az új Alfa Romeo Junior 4,17 méter hosszú és 1,78 méter széles, akkumulátoros és lágyhibrid hajtáslánccal is elérhető lesz, valamint első- és összkerékhajtású változatokban is kapható. Az elektromos alapmodell 156, a csúcsmodell pedig 240 lóerős lesz, a legnagyobb akkumulátorral a városi hatótávolság 598 kilométer körül várható. A lágyhibrid változatban egy 1,2 literes, turbófeltöltős, háromhengeres benzinmotor kap helyet, 48 voltos kiegészítő hajtással, 136 lóerős összteljesítménnyel.

A Junior megjelenése eltér a sportos márkához eddig kötött formai megoldásoktól, ami aggodalmat kelt az eladásokkal kapcsolatban. A legtöbb kritikát az autó orrkiképzése kapta, amely eltér a hagyományos krómkeretes megoldástól.

A Milano név megváltoztatása azért is példátlan, mert közvetlenül a gyártás elindítása előtt történt. Az Alfa Romeo védekezésképpen azt hozta fel, hogy a típusnevet hivatalosan tavaly december elején jegyeztették be, és bár az autót Olaszországban tervezték, a gyártás helyszínét, Tychy-t, már 18 hónappal a bemutató előtt bejelentették.

Az olasz kormány a bemutatót követően robbantotta ki a botrányt, annak ellenére, hogy az Alfa Romeo érvei között szerepelt, hogy számos autót neveztek már el városokról, mint például a Kia Sorento és Rio, a Nissan Murano, Hyundai Santa Fe és Tucson, valamint a Toyota Tacoma és a Chevrolet Malibu, amelyeket nem a nevükben szereplő városokban gyártanak.

A Junior mellett a Jeep Avenger és a Fiat 600 is a lengyelországi üzemben készül, ahol korábban a Fiat 126p-t is gyártották. A Milanóból Juniorra átkeresztelt modell lesz az első Alfa Romeo, amelyet Olaszországon kívül gyártanak.

A Stellantis elnöke, Carlos Tavares szerint a modell akár 10 ezer euróval kerülne többe, ha Olaszországban gyártanák, ami jelentős kérdés az elektromos autók iránti kereslet növekedésének elmaradása és az árak miatt. Az új modell hivatalos árát még nem hozták nyilvánosságra, de várhatóan 30 ezer eurótól, azaz körülbelül 12 millió forinttól indul majd.

Az Alfa Romeo végül hétfőn döntött úgy, hogy Juniorra változtatja a nevet, és Jean-Philippe Imparato vezérigazgató elmondta, hogy a márka a további konfliktusok elkerülése érdekében határozott így. "Ha politikai vitákba bocsátkozol, azonnal elveszíted a vásárlóid felét, és mi ezt akartuk megelőzni" – mondta Imparato egy sajtótájékoztatón. Imparato szerint a névváltoztatás pénzügyi hatása elhanyagolható lesz, mivel a Milano gyártása még nem kezdődött meg, és nagyon kevés marketingprojektet kell módosítani.

A Milano nevet egyébként annak tiszteletére választották, hogy az Alfa 1910-ben itt született. Ráadásul a Milano az Alfa-rajongók körében tavaly nyáron végzett internetes szavazáson az első helyen végzett, míg a mostani – talán végleges választás – a Junior lett a második.