„Magyarországon korábban kiszámítható gazdaságpolitika volt, ez az időszak 2020-ig, a Covid-járvány betöréséig tartott. Ezt kellene visszahozni” – nyilatkozta az Indexnek adott interjújában Hernádi Zsolt, a Mol vezetője aki szerint a 41 forintos áremelkedés „persze nem kevés”, de sokat segít a helyzeten, hogy az üzemanyagok ára az év végén jelentősen csökkent.

Az uniós előírás miatt bevezetett jövedékiadó-emelésről úgy vélte, azt Magyarország hosszú ideig elmulasztotta érvényesíteni.

De valljuk be, ez nem az unió költségvetését gyarapítja, hanem a magyar államét

– tette hozzá Hernádi Zsolt.

A Mol-vezér szerint az, hogy két részletben vezetik be a drágulást, egyszerű üzleti döntés volt, nem mellesleg pedig a fuvarozók is jól járnak vele.

Az idei árakkal kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy „valószínűleg jelentős árcsökkenés nem várható”, hiszen túl sok a konfliktus a világban.

Egy közel-keleti front megnyitása akár 15 százalékos áremelést is eredményezhet a hazai piacon

– fogalmazott, hozzátéve, hogy a szám spekulatív, hiszen a válságok súlyától és konkrét jellegétől függően sokkal nagyobb árrobbanás is lehet.

Ha újabb front nyílik a térségében, és a globális olaj- és gázkereskedelem Széll Kálmán terét, a Hormuzi-szorost lezárják, ahol a teljes kőolajpiac 20 százaléka halad át, akkor akár 70-80 százalékos áremelkedéssel is lehet számolni. Az ökölszabály szerint 1 százalékos termeléskiesés a világpiacon rövid távon 10 százalékos áremelkedést indukálhat


– jelezte Hernádi Zsolt.

Ugyanakkor tagadja, hogy az árak emelkedése jó lenne az olajcégeknek, szerinte ezek a cégek „nem szeretik a háborúkat”, hiszen „egy konfliktus rettentően összezavarja a piacokat” és amúgy is, az olajcégeknek csak rövid távon jó, ha emelkednek az árak, hosszú távon az egyensúlyi helyzet hozza a legtöbbet.

Az ársapkáról is kérdezték Hernádit, és nem is volt éppen jó véleménye róla.

Röviden úgy mondanám: megtanultuk, hogy amiről azt hittük, soha nem jön vissza, az képes visszatérni. Azt hittük, hogy a szocializmus végével többé nem nyúlnak bele ennyire drasztikusan a piaci folyamatokba. Azt hittük, hogy már nem kell olyan ellátási nehézségekkel szembenéznünk, mint a taxisblokád idején

– hívta fel a figyelmet a Mol vezetője.

Hernádi Zsolt továbbra is hatalmas tévedésnek tartja, ha egy kormány azt gondolja, hogy a piac minden lépését képes szabályozni. Ennek megfelelően arról is beszélt, hogy

Semmilyen piaci racionalitás mentén nem lehet amellett érvelni, hogy az orosz kitettséget radikálisan csökkentsük és egy másikra cseréljük. Bár növeltük délről a kőolajbeszerzést, de nehezítés, hogy a horvátok kihasználják monopolhelyzetüket és az általuk meghatározott szállítási költség még mindig a négyszerese a méltányos piaci árnak

– hangsúlyozta Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója.

Fotó: Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. MTI/Kovács Tamás