2023-ban is tovább erősödött az áruházi forgalom az online vásárlásokkal szemben a MediaMarkt éves riportja szerint. Az üzletlánc adatelemzése szerint az online vásárlások súlya 18 százalék körül alakult az év végére, a bolti vásárlások növekedését pedig többek közt annak is tulajdonítják, hogy számos új üzlet nyílt az országban, ráadásul fontos városokban – írta elemzésében a 24.hu.
Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója szerint megerősödött az omnichannel stratégia is, amit különösen karácsonykor preferáltak a vásárlók. Egy online kinézett terméket ugyanis a késői szállítástól való félelem miatt akár az értékesítési pontokon is át lehet venni, a kisebb termékek esetében pedig akár az év végén elindított 2 órás házhozszállítási opciót is igénybe lehetett venni.
A kisebb háztartási gépek – a konyhai kisgépek, a porszívók, a kávéfőzők, a szépségápolási termékek – forgalma 10 százalékos fejlődést produkált az előző évhez képest. Ezek közül is kiemelkednek az airfryerek, amelyek egész évben jól fogytak, de novemberre abszolút slágertermékké léptek elő.
A forrólevegős sütők kategóriája megduplázta a tavalyi forgalmát, de az állóporszívók iránt is egyre nagyobb az érdeklődés.
A konzolok esetében közel másfélszeresére nőtt a forgalom 2023-ban. A kiemelkedő érdeklődés leginkább a PlayStation 5-nek volt köszönhető. Az elmúlt években fokozódó érdeklődés övezte az elektromos rollereket, és nem volt ez idén sem másképp: mind értékben, mind darabszámban 30 százalékkal többet értékesített az üzletlánc ezekből a közlekedési eszközökből.
Az okosotthon termékek – a biztonsági kamerák, a nyitásérzékelők, vagy fogyasztásmérők – forgalma ugyancsak megugrott, közel duplázódott a 2022-es naptári évhez képest.
A műszaki szektorra a jelentés szerint egy általános 15-20 százalékos áremelkedés volt jellemző tavaly óta, de igazán kiugró drágulás egy termékcsoporton sem volt megfigyelhető. Az OLED televíziók esetében egy bizonyos szintű árcsökkenés is történt, ahogy az iPhone 15 is a vártnál kedvezőbb áron érkezett. Ugyanakkor a műszaki szektorba ebben az évben gyűrűztek be leginkább az elmúlt évek nehézségei,
2023-ban a recesszió hatására az emberek visszafogták a költéseiket és csak a legszükségesebb beruházásokra szorítkoztak.
A kávéfőző vásárlásoknál is növekedett a kosárérték, itt elsősorban az automata kávéfőzők voltak az árfelhajtók: a kotyogós kávéfőzőktől az automatákig 42 ezer forintról 46 ezer forintra emelkedett a készülékek átlagára. A konyhai háztartási kisgépek esetében ugyanez 17 ezerről 21 ezerre nőtt. Ebben az esetben a kategória üstököse, az airfryer vitte fel jelentősen az átlagárat. A forrólevegős sütők bruttó kosárértéke 2023-ban 58 ezer forint volt.
Fotó: MTI/EPA/Filip Singer