A zsugorinfláció nyomában: kisebbek lettek a termékek a magyar boltok polcain

A Nébih áprilisi adatai alapján több termék, köztük mosogatószerek, édességek, tejföl, túró, kefír és camembert sajt mérete csökkent a magyar üzletekben, miközben az árak nem változtak. A kormány intézkedése értelmében a kereskedők kötelesek tájékoztatni a vásárlókat, ha egy termék kiszerelése megváltozik.

A kormány a zsugorinfláció elleni harc jegyében lépett fel, amely a termékek méretének vagy súlyának csökkentésével történő rejtett áremelést jelenti. Az intézkedés értelmében, ha egy legalább 1 milliárd forint árbevételt elérő üzletben egy előrecsomagolt termék 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti forgalmazása során új, kisebb tömegű vagy térfogatú csomagolásban kerül piacra, a kereskedőnek két hónapon keresztül kötelező jeleznie a kiszerelés változását. Kivételt képez, ha az üzlet a régi kiszerelést is forgalmazza legalább fél évig.

A Nébih listáját böngészve kiderül, hogy áprilisban összesen 17 különböző Somat-termék és 4 Jar-mosogatószer mérete lett kisebb. A Somat Excellence és Somat All in 1 Extra termékek esetében a csökkenés mértéke 4,3 és 15,6 százalék között mozog, míg a Somat All in 1 Extra mosogatógép-tabletta esetében a legnagyobb, 110 darabos kiszerelést 100 darabosra csökkentették, amely több mint 9 százalékos csökkenést jelent. A Jar mosogatógép-tablettáknál legfeljebb 3,3 százalékos csökkenést lehet tapasztalni. A Tihany Camembert sajtoknál 4 százalékos csökkenést regisztráltak két ízesítésben.

A Milli márkájú termékek közül a kaukázusi kefír mérete 11 százalékkal, a Kalalazoo túródesszerté pedig 40 százalékkal lett kisebb, ami jelentős mértékűnek számít és vélhetően nem burkolt áremelésről van szó, hiszen egy ekkora csökkenés egészen biztosan feltűnik a vásárlóknak. A Penny áruházlánc Sissy márkájú termékei közül a zsírszegény túró tömegéből 20 százalékot, a tejfölök és krémjoghurtok tömegéből pedig csaknem 6 százalékot vettek le.

A desszertek terén egy Waffi ostya mérete 30 grammról 23 grammra csökkent, ami 23,3 százalékos mínusz, valamint egy Carte D'Or desszertalap kiszerelése is csökkent, korábban háromszor 260 gramm volt egy csomagban, az új kiszerelés viszont 33 százalékkal kisebb, ugyanis csak kétszer 260 grammot kapnak a vevők. Az Alföldi tej 20 százalékos magyar tejföljéből eltűnt 30 gramm, míg az 1 literes Alpro mandulaitalból 750 milliliter maradt. A kormányzati intézkedés célja a rejtett áremelések megakadályozása, de a méretcsökkenés önmagában nem feltétlenül jelenti az áremelés szándékát, hiszen lehetnek piaci vagy egyéb okok is a változások hátterében.