Október végén már 1,6 milliárd forint volt a tankerületi központok lejárt adóssága, ami több mint 300 millió forinttal haladta meg a szeptemberi tartozásaikat – derült ki a Magyar Államkincstár (MÁK) összesítéséből, amelyről a Népszava számolt be.

A központi költségvetési intézmények tartozásállományát felsoroló listára ezúttal 38 tankerületi központ került fel a 60-ból, összes lejárt tartozásuk pontosan 1603 millió forint volt.

A szeptemberre vonatkozó listán még 33 központ szerepelt, 1289 millió forint adóssággal, ami azt jelenti, hogy a tankerületek lejárt tartozásai egy hónap alatt mintegy 20 százalékkal növekedtek.

Ez azért is érdekes, mert amikor november elején a  lap megírta, hogy költségvetési felügyelőket delegáltak egyes tankerületi központokhoz, akkor a Klebelsberg Központ tagadta, hogy nagyobb tartozásaik lennének. Akkor  azt állították:

„Egyetlen tankerületi központ sincs eladósodva”.

Most is megkereste a Népszava a Klebelsberg Központot, de nem válaszoltak a kérdéseikre.

A friss államkincstári lista szerint a legtöbb tartozást a Sárvári Tankerületi Központ halmozta fel: 236 millió forintot, ami 9 millió forinttal több, mint egy hónappal korábban.

A második helyen az Észak-Budapesti Tankerületi Központ szerepel 156 millió forintos lejárt tartozással. 

Ők annak ellenére szerepelnek a legnagyobb adósok között a tankerületek körében, hogy sikerült lefaragniuk a szeptemberben fennálló 230 millió forint tartozásállományukból.

A harmadik helyen a Ceglédi Tankerületi Központ végzett 110 millió forintos adóssággal, ami azért kirívó, mert szeptemberben még semmilyen lejárt tartozásuk nem volt. 

Rajtuk kívül viszonylag magas, 80 és 99 millió forint közötti adósságokkal rendelkezett októberben a Győri, a Jászberényi, a Kiskőrösi, a Kisvárdai, a Mátészalkai és a Veszprémi Tankerületi Központ.

A Népszava még november elején számolt be arról, hogy 6 tankerületi központhoz korábban költségvetési felügyelők kirendelésére is szükség volt, hogy ellenőrizzék a központok gazdálkodását és kötelezettségvállalásait.

A lap érdeklődött a tankerületeket irányító Klebelsberg Központnál, hogy megtudják, pontosan milyen jellegű adósságaik vannak a tankerületi központoknak és hogy mi okozta az adósságok felhalmozódását, de a cikk megjelenéséig nem reagáltak a kérdéseikre.

Ugyanakkor a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Totyik Tamás a Népszavának azt mondta, az állam rendszerint nem ad elegendő pénzt a tankerületi központok energiaszámláira, csak később kapnak valamilyen rezsikompenzációt.

Úgy véli, miután a fűtési szezon október közepén elkezdődött, a tankerületek ilyen irányú adósságai még biztosan növekedni fognak.

Emellett a PSZ elnöke szerint gyakran az is előfordul, hogy a tankerületi központok a beszállítóiknak sem tudnak időben fizetni, továbbá a nyári beruházások (például felújítások) után is maradhattak kifizetetlen számlák. 

Fotó: Pixabay