Budapest csőd szélén?

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénzügyi nehézségei miatt a fővárosi önkormányzatnak 50 milliárd forintos hitelt kellett felvennie, ami komoly aggodalmakat keltett a város gazdasági helyzetével kapcsolatban. Lázár János szerint Budapest csődje a városvezetés alkalmatlansága miatt következhet be, míg Vitézy Dávid a főváros kedvezőtlen szerződését és egy nagy adósságspirált emleget.

A tömegközlekedési vállalat fenntartása évente 200 milliárd forintba kerül, és naponta 2300 jármű közlekedik Budapesten. Vitézy Dávid szerint a fővárosi agglomerációból érkezőknek a Budapest-bérlet ára jelentősen csökkent, ami tovább súlyosbítja a BKK anyagi helyzetét. A főpolgármester, Karácsony Gergely szerint azonban Vitézy Dávidnak többet kellene tanulnia a főváros működéséről, és hangsúlyozta, hogy a hitel a főváros idei költségvetésében szerepelt.

Lázár János, építési és közlekedési miniszter szerint a főváros csődje nem kérdés, és a minisztérium válasza szerint ez nem a tarifaközösségi megállapodás, hanem a városvezetés alkalmatlansága miatt következhet be.

A BKK Zrt. költségvetésében egy 50 milliárd forintos hiány van, és a főpolgármester május 21-én döntött a BKK 50 milliárd forintos követelésének értékesítéséről az OTP-nek és K&H-nak. A főváros adóbevételei az év első négy hónapjában 102 milliárd forintot tettek ki.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK közötti keretmegállapodás alapján a 2024. évi Éves szerződés március 27-én került megkötésre, amely szerint az önkormányzat 165 milliárd forint forrást biztosít a BKK részére a 2024-re ellátandó közlekedésszervezői feladatokhoz.

Vitézy Dávid szerint a főváros egy adósságspirálba került, amelyből kormányzati támogatás nélkül nem biztos, hogy lesz kiút. Azt is állítja, hogy Karácsony Gergely a Fővárosi Közgyűlést megkerülve döntött a BKK likviditási válságának kezeléséről, és nem tájékoztatta a választókat, ráadásul mindezt a júniusi választások előtt szűk három héttel.