SK On válságban: veszteséges negyedévek, elbocsátások és lehetséges összevonás

Az SK On dél-koreai vállalat, mely az iváncsai és komáromi akkumulátorgyárakat is üzemelteti, válságos helyzetbe került. A cég nettó adóssága ötszörösére nőtt, és a vállalatvezetés radikális lépéseket fontolgat.

Az SK On vállalat, amely az iváncsai és komáromi akkumulátorgyárakat is működteti, súlyos pénzügyi nehézségekkel küzd. A Totalcar és a Financial Times értesülései szerint a cég tíz egymást követő negyedévet is veszteséggel zárt, mióta 2021-ben kivált anyacégéről. Az elmúlt időszakban a nettó adósság 2,9 ezer milliárd dél-koreai vonról (2,1 milliárd dollár) 15,6 ezer milliárd dél-koreai vonra, azaz több mint ötszörösére nőtt.

A válság kezelésére Lee Seok-hee vezérigazgató "vészhelyzeti irányítás" bevezetését jelentette be, ami költségcsökkentő intézkedéseket és a munkamódszerek átalakítását foglalja magában. A Financial Times információi szerint az SK Group még ennél is radikálisabb lépéseket fontolgat, például az SK Innovation és az SK E&S összevonását, utóbbi a csoport nyereséges energetikai vállalkozása. Az összevonást igazgatósági szinten tekintik át még júliusban.

Az elektromos autók értékesítésének lassabb üteme miatt az SK On elbocsátásokat is bejelentett. Tim Bush, az UBS elemzője szerint az amerikai autógyártók felelősek a vállalat nehéz helyzetéért, mivel nem növelték kellő ütemben a villanyautó-gyártást. Az iváncsai gyárból májusban 600 kirgiz vendégmunkást bocsátottak el, de azóta újrakezdték a toborzást az üzemben.

A magyarországi SK On Hungary Kft. növelte a forgalmát és a nyereségét is 2023-ban. Árbevételét az egy évvel korábbihoz képest 395 milliárd forintra, közel 16 százalékkal növelte, és több mint megduplázva a profitot 13 milliárd forint adózott eredményt ért el. Négyszeresére, 450 milliárd forintra növelte a bevételét egy év alatt az ugyancsak a koreai SK On csoportba tartozó és szintén Komáromban megtelepedett SK Battery Manufacturing Kft. Üzemi szinten már nyereségesek voltak már 2023-ban, de a pénzügyi ráfordítások (lízing és hitelkamatok) miatt 5,8 milliárd forint veszteséget mutattak ki. Az SK On a világ negyedik legnagyobb akkugyártó cége a kínai CATL és BYD, valamint a szintén koreai LG Energy Systems után.