Az európai rangú román filmművészet új termése idén is az Urániában mutatkozik be. A november 7-i nyitóvetítésen a magyarországi premier előtt lesz látható a Libertate '89 - Nagyszeben című, román-magyar koprodukcióban készült játékfilm, amely az 1989-es véres romániai forradalom napjainak megidézésével az akkori eseményeket egy újabb szemszögből mutatja meg. A forradalmat tizennyolc évesen megélő Tudor Giurgiu rendező úgy fogalmazott:

Ezzel a filmmel az a célom, hogy pontos képet fessek az akkori káoszról, másrészt, hogy magyarázatot adjak arra, vajon az igazi gyilkosokat miért nem vonták évekig felelősségre.

Rendezése a valós karakterek hiteles bemutatásán túl akciófilmbe illő izgalmakat kínál, a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválon (TIFF) közönségdíjat kapott. A filmről korábban már írtunk, az a cikkünk ide kattintva olvasható.

Bekerültek a válogatásba a román filmművészetet jellemző szatirikus hangvételű filmek: szombaton, november 11-én este lesz látható a Derék emberek című társadalmi szatíra. Paul Negoescu az új román fekete vígjáték mestere, Két sorsjegy című 2016-os komédiája azon kevés film egyike, amely nyereséges lett Romániában, az akkori Román Filmnapokon nálunk is vetítették.

A Budapesten most bemutatkozó új fekete komédia nyolc román nemzeti filmdíjat kapott, egyebek között a legjobb rendezésért, a legjobb forgatókönyvért. A díjazottak között volt a főszerepet alakító Iulian Postelnicu is, aki egyszerű, kiégett falusi rendőrt játszik.

Hősünk, Ilie nem szeretne mást csak megszerezni egy gyümölcsöst, ahol békében élhet. Az ország keleti határán, olyan vidéken szolgál, ahol a korrupció és csempészet életforma, amelynek rendszerében ő is kényszerű együttműködő, éppen a szinte elérhetetlen álom, a gyümölcsös majdani megvásárlása érdekében. Most azonban egy erőszakos eseménysorozat hatására kénytelen újraértékelni döntéseit.

A programban szerepel egy magashegyi thriller, Daniel Sandu Az apa, aki hegyeket mozgat meg című filmje. A rendező első filmje, az Egy lépéssel az angyalok mögött látható volt a 2018-as válogatásban.

Mostani filmjének főszereplője egy nyugalmazott hírszerző tiszt (Adrian Titieni), aki megtudja, hogy fiát eltűntnek nyilvánították a havasokban. Mint minden aggódó szülő, a tragédia helyszínére siet annak reményében, hogy a fiút élve és sértetlenül találja. Többnapos eredménytelen keresés után Mircea úgy dönt, hogy saját mentőegységet szervez, ám emiatt konfliktusba kerül a helyi mentőcsapattal. Az egyre kétségbeesettebb apa, aki a bizonyítékok ellenére sem képes elfogadni a nyilvánvalót, lassan saját konokságának foglyává válik, a keresés pedig az ember és a természet harcává durvul.

A válogatásban egy dokumentumfilm is helyet kapott: Oana Giurgiu Alkalmi kémek című munkája azokról a Kelet-Európából származó zsidó önkéntesekről szól, akiket a britek ügynökként juttattak vissza szülőföldjükre a második világháborúban. 

1944 tavaszán több, Kelet-Európa területén lezuhant brit pilóta sorsa ismeretlenné vált. Az MI 9 kairói irodája úgy döntött, hogy a világháború előtt Palesztínába kivándorolt, kelet-európai származású cionisták köréből toboroz jelentkezőket, akik vállalják, hogy ügynökként visszatérnek szülőföldjükre, segítenek megtalálni a foglyokat, megszervezik esetleges szökésüket, illetve segítenek a deportálásra ítélt zsidó lakosság mentésében. Az ejtőernyőzésben és a kémkedésben teljesen tapasztalatlan önkénteseket Kairóban készítették fel. A 250 jelenkezőből végül 32 embert vetettek be, közülük hármat Magyarországon, kilencet pedig Romániában. Az alkalom szülte kémek hirtelen a háború, a politika és a magánélet csapdájában találták magukat.

A dokumentumfilmben archív felvételek és történészinterjúk mellett dramatizált jelenetek is láthatók: az egykori szereplők történeteit színészek játsszák újra, de a felvételeknek csak egy-egy kockája jelenik meg, így a képek szinte fényképalbumszerűen festik alá a narrációt.

Mihal Sofronea A szelek nyomában című filmje az értelmes élet fogalmát járja körül. A magányos Radu meglehetősen unalmas életet él, de egy állásinterjú során végre úgy tűnik, hogy kilábalhat depressziójából. Az új álláshoz szükséges orvosi vizsgálat után azonban megtudja, hogy alig néhány hónapja van hátra. Autóba ül és elhajt a városból. Hosszú utazást követően fáradtan megáll egy falu közelében. Az öreg Nea Pavelnél, a dombtetőn álló kis házában talál menedéket. Telik-múlik az idő, és Radu új életet kezd, megfeledkezik a halálról, és az öreggel együtt „szelet keresve” járja a környéket, mígnem beleszeret egy falubeli nőbe.

A halállal kapcsolatos tematikán túl valójában az életről van szó. Hogyan élünk, milyen értékeket teszünk magunkévá, és hogyan változtathatjuk minden napunkat egy rövid életté? Így talán elviselhetőbb a gondolat, hogy egyszer meghalunk, mint annak tudatában, hogy az eddigi életünk értelmetlen volt

– mondja Mihai Sofronea rendező, akinek ez az első nagyjátékfilmje.

Az elsőfilmes moldáv rendező, Jon Bors Szén című alkotása a ’90-es évek elejére repít vissza, amikor Dima, egy egyszerű traktoros úgy dönt, hogy bevonul a seregbe, és barátjával, az afganisztáni háborút megjárt Vászjával részt vesz a transznisztriai háborúban.

A front felé haladva találnak egy elszenesedett holttestet, amely azonban senkit sem érdekel, sőt, a hatóságok is teljes közönnyel viszonyulnak az esethez. Dima és Vászja elhatározza, hogy azonosítja és emberhez méltó temetésben részesíti az ismeretlent. Vállalásuk azonban nem várt kalandokkal és megpróbáltatásokkal jár.

Három vetítésen a közönség az alkotókkal is találkozhat, a nyitófilmen a rendezővel, Tudor Giurgiuval, az Alkalmi kémek című film bemutatóján Oana Giurgiuval, a Derék emberek bemutatóján pedig a forgatókönyvíró párossal, Radu Romaniuc-kal és Oana Tudorral. A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik, a közönségtalálkozós vetítéseket angol felirattal is. 

Fotó: Wolfy