Országos Színházi Találkozó: Feszültség a független produkciók körül

A kaposvári Országos Színházi Találkozó (OSZT) versenyprogramja összeállt, de a független színházi előadások hiánya miatt kialakult feszültség továbbra is érezhető. Fülöp Péter, a rendezvényt szervező Csiky Gergely Színház igazgatója szerint a függetleneknek lehetőségük van saját fesztivál szervezésére.

A kaposvári Csiky Gergely Színház művészeti tanácsa a válogatók által ajánlott előadásokból tizennégyet választott ki, amelyeket a Kritikusok Céhe által adott listából kiegészítettek két független produkcióval. Fülöp Péter az Indexnek adott interjúban kifejtette, hogy a színház és Mészáros Tibor művészeti vezető által képviselt felfogás a honlapon keresztül is megismerhető, és hogy a szakma minden szereplője számára fontos az újratalálkozás élménye.

A színházigazgató szerint a versenyprogramba bekerült előadások sokszínűséget képviselnek, hiszen a kisebb művészszínházak, a nagyobb budapesti teátrumok, a vidéki társulatok és a határon túli színházak is helyet kaptak. Fülöp Péter hangsúlyozta, hogy az OSZT nem független színházi fesztivál, hanem egy olyan találkozó, amelyet Kárpát-medencei szintre tágítottak, és elsősorban a kőszínházi társulatok jelentkezését várták.

A Színházi Kritikusok Céhe és a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) is kritikával illette a szervezést, mondván, hogy a független színházi repertoár nem reprezentálható csupán két előadással. Fülöp Péter válaszában kiemelte, hogy a jövőbe tekintenek, és a lépéseket a függetlenek felé megtették, a Kritikusok Céhét kérve fel a válogatásra.

Az igazgató szerint a független társulatok meghatározása képzavaros, és a FESZ által képviselt csoportok mellett számos más független társulat is létezik, amelyek nem tagjai a szervezetnek. Fülöp Péter úgy véli, hogy a független társulatok számának növekedése nem feltétlenül pozitív irány, és felveti a kérdést, hogy a magánszínházak milyen módon tudnak fennmaradni, és vajon állami támogatásra számítanak-e.

A színházigazgató szerint a szponzorok és mecénások világszerte elvárásokat támasztanak a támogatásaikkal, és ezek a kérdések nem egy interjúban vagy cikkben fognak megoldódni. Fülöp Péter reméli, hogy a szakma képviselőivel, köztük a FESZ vagy a Színházi Kritikusok Céhe tagjaival, leülhetnek majd tárgyalni, és szeretettel várják őket a 2024-es Országos Színházi Találkozóra.

A szemle programja:

  • Budapest Bábszínház: Frankenstein
  • Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen: Nincstelenek
  • Karinthy Színház: Hamlet crazy and cool
  • Katona József Színház: Magányos emberek
  • Kolozsvári Állami Magyar Színház: Ifjú barbárok
  • Marosvásárhelyi Nemzeti Színház –Tompa Miklós Társulat: Lázadni veletek akartam
  • Nemzeti Színház: Kurázsi mama és gyermekei
  • Örkény Színház: The Black Rider
  • Radnóti Miklós Színház: 3 tél
  • Soproni Petőfi Színház: A pacsirta
  • Szolnoki Szigligeti Színház: A fösvény
  • Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy: Iráni konferencia
  • Thália Színház: Ványa bá
  • Vígszínház: Sirály

Független előadások

  • Forte Társulat – Szkéné Színház: Akár Akárki
  • Pécsi Harmadik Színház: Csirkefej