Úttörő kínai kvantumszámítógép, a rendőrség új robotkutyája, a PFAS vegyületek lebontása és a világ legnagyobb hidroplánja

Kínai kutatók áttörést értek el a kvantumszámítástechnika területén, míg az Egyesült Államokban a rendőrség egy új robotkutyát vet be a bűnözők által felállított csapdák semlegesítésére, Japánban új módszert fejlesztettek ki a mérgező örök vegyi anyagok lebontására, és Kína megépítette a világ legnagyobb hidroplánját.

Kínai tudósoknak sikerült szimulálniuk John Hubbard brit fizikus 1963-as modelljét, amely az elektronok mozgását írja le szilárd testekben, és ezzel jelentős előrelépést értek el a tudományos fejlődésben, különösen a mágnesesség és a magas hőmérsékletű szupravezető anyagok terén. A Kínai Tudományos és Technológiai Egyetem mérnökei által épített eszköz a Nature folyóiratban is bemutatásra került.

A kutatók a Hubbard-modell szimulálására összpontosítottak, amely a magas hőmérsékletű szupravezetés magyarázatában játszik fontos szerepet, de szimulációja rendkívül nehézkes a nagy számítási igények miatt. A kutatás során gépi tanulás segítségével optimalizálták a rendszert, és új mérési technikákat dolgoztak ki a kvantumszimulátor állapotainak pontos jellemzésére. A kutatás eredményeként megfigyelték egy paramágneses állapotból egy antiferromágneses állapotba való átváltást, ami elősegítheti a magas hőmérsékletű szupravezetési mechanizmusok megértését.

Az Egyesült Államokban a rendőrség egy új robotkutyát, Neót vet be, amely antennákkal van felszerelve a vezeték nélküli kommunikáció blokkolására és a bűnözők által felállított csapdák semlegesítésére. A Boston Dynamics által gyártott Spotra hasonlító robotkutya valós idejű audiovizuális visszajelzést ad a távolról irányító egyenruhásoknak.

A Neo a hálózatokat leterhelő támadásokkal képes megakadályozni az IoT-eszközök közti kommunikációt, csökkentve ezzel a rendőrökre leselkedő veszélyeket. A robotot a Ghost Robotics gyártotta, és képes wifi, valamint 4G/LTE hálózaton keresztül kommunikálni, továbbá bármilyen időjárási körülmények között működőképes.

Japán kutatók egy olyan módszert fejlesztettek ki, amely LED-fény segítségével, szobahőmérsékleten képes lebontani a mérgező örök vegyi anyagokat, mint például a perfluoroktán-szulfonátot és a nafiont. Az Angewandte Chemie International Edition című tudományos lapban megjelent kutatás során a LED-fényt félvezető nanokristályokra, például kadmium-szulfidra irányították, amelyek nagy redukciós potenciállal rendelkező elektronokat generálnak, lebontva ezzel a PFAS-molekulák erős szén-fluor kötéseit. Ez a felfedezés jelentős mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy kevesebb örök vegyi anyag legyen a környezetben, és még kevesebbet állítson elő az ipar.

Kína megépítette a világ legnagyobb hidroplánját, az AG600-at, amelyet az utasok szállítására és az erdőtüzek oltására is használhatnak, és akár 2 méteres hullámok közepette is képes fel- és leszállni. Az Aviation Industry Corporation of China (AVIC) által fejlesztett gép tesztelése fontos lépés az ország számára mind vízi, mind légi szempontból, és a Dél-kínai-tenger bármely pontját elérheti Hajnan városából indulva, legfeljebb négy óra leforgása alatt. Az AG600-at a szigetek közötti utas- és rakományszállításra, valamint a tengeri mentésre és erőforrások keresésére is tervezték. A mintegy 39,5 méter hosszú hidroplán 2018-ban szállt fel először, és a tenger felett 2020-ban repült először. Kína célja ezzel a fejlesztéssel, hogy modernizálja és saját fejlesztésűre cserélje a repülőgép-flottát.

Összességében mind a kvantumszámítógépek, mind a robotkutyák, mind pedig az örök vegyi anyagok lebontására szolgáló új módszerek, valamint a világ legnagyobb hidroplánjának megépítése olyan technológiai fejlődést képviselnek, amelyek új megoldásokat kínálhatnak a jelenlegi kihívásokra a tudomány, a közbiztonság és a közlekedés területén.