Lukoil-ügy: Brüsszel kivár az ukrán olajszankciók ügyében

Az Európai Bizottság nem támogatja Magyarország és Szlovákia kérését az ukrán Lukoil-szankciók ügyében, és több időre van szüksége a helyzet jogi elemzéséhez. Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság alelnöke szerint az Európai Bizottságnak több időre van szüksége, hogy információkat gyűjtsön és elemezze a jogi helyzetet.

A Financial Times értesülései szerint a Brüsszelben lezajlott kereskedelempolitikai ülésen 11 tagállam illetékese támogatta Dombrovskis érveit, és senki sem állt Budapest és Pozsony oldalára. Egy uniós diplomata szerint az EU-Ukrajna kereskedelmi megállapodás biztonsági klauzulája megengedheti az energiaszállítások blokkolását, és Kijev szerint az olajszállítások volumene nem csökkent, mivel a Lukoil által kiesett mennyiséget más orosz szállítók pótolták.

Magyarország és Szlovákia 2022-ben felmentést kapott a vezetékes orosz olajimport betiltása alól, és most azzal érvelnek, hogy az ukránok döntése, hogy nem engedik át Ukrajnán a Lukoil szállításait, csökkentheti az elérhető orosz olajmennyiséget számukra. A Slovnaft finomítóban az orosz olajimport aránya már csak 35-40%-os, és idén december 5-én lejár az a mentesség, hogy az orosz olajból készített termékeket a szomszédos országok piacán még értékesíteni lehet.

A magyar kormány részéről senki nem kommentálta a helyzetet a Financial Timesnak, noha a Lukoil szállításainak kiesése a magyar olajimport 25-30%-át érinti. Peter Pellegrini szlovák elnök megtorló intézkedést helyezett kilátásba, ha Ukrajna nem változtat a Lukoillal kapcsolatos hozzáállásán, jelezve, hogy Szlovákia a gáztárolás és az áramexport terén is segíti Ukrajnát. Az érintett országok arra kérik az Európai Bizottságot, hogy kezdjen tárgyalásokat Ukrajnával egy lehetséges kereskedelmi megállapodásról.

Az ukrán rendelet hatályba lépése előtt a Lukoiltól származott Magyarország oroszolaj-importjának fele, teljes olajimportjának harmada. A Lukoil elleni szankcióknak rövid távon nincs hatása, az orosz olaj normális volumenben érkezik Magyarországra és Szlovákiába, vagyis a Mol-csoport százhalombattai és pozsonyi finomítóiba a Barátság vezetéken. Hosszabb távon a Lukoil-import elvesztése okozhat problémákat, különösen, ha Kijev más orosz olajcégekre is hasonló szankciókat vezet be.

Az Európai Bizottság szóvivője, Olof Gill szerint nincs ellátási probléma sem Magyarország, sem Szlovákia esetében, mivel mindkét országnak 90 napos tartaléka van az EU szabályozásoknak megfelelően. Az ügyet illetően csak az Európai Bizottság hozhat döntést, és jelenleg olyan megoldást keres, amely minden félnek megfelelő.

A magyar kormány nem csak az Európai Bizottság, de – talán egy Szlovákia kivételével – az összes tagállam haragját is fejére vonta azzal, hogy Orbán Viktor miniszterelnök a soros elnöki tisztség átvételét követően a közösség hozzájárulása, sőt tudta nélkül béketurnéra indult Kijevbe, Moszkvába és Pekingbe. A magyar kormány aztán még tovább rontott a saját helyzetén, miután Szijjártó Péter bejelentette, hogy amíg a Lukoil nem szállíthat a Barátságon, az Európai Békekeretből származó 6,5 milliárd eurós fegyverszállítási ellentételezés kifizetését felejtse is el mindenki. Ezzel a magyar kormány nem Kijevnek, hanem a többi uniós országnak tesz keresztbe a pénz blokkolásával.