Komoly gondok a Stellantisnál, zuhan az árfolyam

A Stellantis autógyártó vállalat jelentős profitvisszaesést szenvedett el az első félévben, ami az értékesítési volumen csökkenésével, gyártási problémákkal és az észak-amerikai piaci részesedés csökkenésével magyarázható. A vállalat árfolyama a jelentés következtében több mint 10 százalékot esett.

A Stellantis, melynek portfóliójában olyan márkák találhatók, mint a Jeep, a Dodge, a Fiat, a Chrysler és a Peugeot, 14 százalékos árbevétel-csökkenést könyvelt el az első félévben a tavalyi év azonos időszakához képest, így az összbevétele 85 milliárd euróra rúgott. A nettó nyereség 5,6 milliárd euró volt, ami 48 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. A tisztított működési eredmény 8,5 milliárd euró volt, ami 40 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az észak-amerikai piac gyengélkedése különösen érzékenyen érintette a vállalatot, ahol 18 százalékkal kevesebb, 838 ezer autót adtak el.

Carlos Tavares vezérigazgató szerint a vállalat teljesítménye 2024 első félévében elmaradt a várakozásoktól, ami a nehéz iparági környezetet és a saját működési problémáikat tükrözi. Tavares kiemelte, hogy jelentős munka vár rájuk Észak-Amerikában, hogy kiaknázzák a piac hosszú távú potenciálját. A Stellantis 20 új terméket tervez bevezetni az év folyamán, melyek közül tíz már gyártás alatt áll.

A Reuters szerint a Stellantis ígéretet tett arra, hogy lépéseket tesz az észak-amerikai és egyéb problémák kezelésére, beleértve a termelés és az árak csökkentését. A vállalat szabad cash flow-ja az első félévben csaknem 400 millió euróval volt negatív. Natalie Knight pénzügyi igazgató szerint a vállalat keményen dolgozik azon, hogy teljesítse az egész évre vonatkozó korrigált működési eredmény árrés-előrejelzését, és a második félévben pozitív pénzáramlást érjen el. Az intézkedések között szerepel a készletcsökkentés és a logisztika javítása, különösen Észak-Amerikában.

A milánói tőzsdén jegyzett részvények 10 százalékkal estek a korai kereskedésben, 2023 augusztusa óta a legalacsonyabb szintre. A korrigált EBIT-arányos nyereséghányad alig 10 százalék alá zsugorodott, ami elmarad a teljes évre kitűzött kétszámjegyű várakozástól. A Citi elemzői szerint a Stellantis problémái elhúzódhatnak.

Carlos Tavares vezérigazgató a gyenge profitmarzsok és a magas raktárkészlet problémájának kezelésére komoly intézkedéseket fontolgat az Egyesült Államokban, beleértve az alulteljesítő autómárkák eltávolítását a vállalat kiterjedt portfóliójából. Tavares szerint, ha a márkák nem termelnek pénzt, bezárják őket, ami jelentős változást jelent korábbi álláspontjához képest, amikor is következetesen azt hangoztatta, hogy a cégcsoport mind a 14 márkájának van jövője. Egyes elemzők szerint elképzelhető, hogy a Maserati eladásra kerülhet, míg más, kisebb autómárkák, mint a Lancia vagy a DS, a cégcsoport teljes értékesítéséhez való csekély hozzájárulásuk miatt akár meg is szűnhetnek.

A részvénypiaci befektetők keményen büntették a vállalatot a gyenge első féléves teljesítménye miatt. A Stellantis árfolyama közel 9 százalékot zuhant a csütörtöki tőzsdei kereskedésben az előző napi záróárfolyamához képest, és a teljes eddigi évet figyelembe véve pedig közel 21 százalékot esett.

Figyelem: A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak.