Globális informatikai hiba érinti a ferihegyi repülőteret

A Budapest Airport hivatalos Facebook-oldalán jelentette be, hogy a ferihegyi repülőteret is érinti a világszerte tapasztalható informatikai probléma, amely több légitársaság utasfelvételi rendszerének leállását okozta, így késésekre és torlódásokra kell számítani.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren jelentősen megnövekedett várakozási időre kell felkészülniük az utasoknak, mivel a globális informatikai hiba a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti. A Budapest Airport tájékoztatása szerint több légitársaság már megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését, és a földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján hangosbemondás útján tájékoztatják az utasokat. Emellett a helyszínen várakozóknak vizet is biztosítanak.

A Wizz Air külön felhívja az utasok figyelmét, hogy a rendkívüli technikai kihívások miatt legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre. Az informatikai rendszer kiesése miatt a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak, és az alábbi szolgáltatások átmenetileg nem elérhetők:

  • a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása,
  • a foglalási rendszer,
  • az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása,
  • kapcsolattartó/ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása.

A légitársaság kiemelte, hogy az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel.

Az utasokat arra kérik, hogy ha van vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyájuk, feladták a poggyászukat vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A repülőtér arra kéri az induló utasokat, hogy a további torlódások elkerülése érdekében kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe, és folyamatosan kövessék a járatindulással kapcsolatos információkat a Budapest Airport hivatalos weboldalán, a www.bud.hu-n.

Az AIRportal.hu információi szerint az utasfelvételi folyamat manuálisan, azaz számítógépes rendszer nélkül is elvégezhető, ám egyebek mellett az ülőhelyek kiosztása, valamint a beszállókártyák kiállítása és a feladott poggyászok felvétele, valamint az ezzel kapcsolatos adminisztráció elvégzése jelentősen több időt vesz igénybe az informatikai rendszer támogatása nélkül. Ez a leállás időtartamától függően akár több órás késéseket is eredményezhet.

A hibák szokatlanul széleskörű sorozata az Egyesült Államoktól Ázsiáig terjedt, miután a Microsoft az online szolgáltatásainak meghibásodásáról számolt be. A "kék halál" jelenséget a Microsoft Azure szolgáltatásának kiesése okozta. Péntek reggel több amerikai légitársaság, köztük az American Airlines, a Delta Airlines és a United Airlines járatai is földre kényszerültek kommunikációs problémák miatt, röviddel azután, hogy a Microsoft felhőszolgáltatásaival átmenetleg problémák voltak. A Microsoft pénteken kora reggel közölte, hogy megoldódott a felhőszolgáltatásai kiesése az Egyesült Államok középső régiójában.

„A Budapest Airport az utasok türelmét és a terminálon dolgozó személyzettel történő együttműködését kéri” – írták a közleményben. A Wizz Air is köszönetet mond az utasok megértéséért és együttműködéséért a globális informatikai üzemszünettel kapcsolatban, és továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy utasait a lehető legkevesebb fennakadás érje utazásuk során. A Blikk úgy tudja, hogy a budapesti repülőtér esetében a check-innél voltak bizonyos problémák a beléptető rendszer hiánya miatt, nem tudták elérni a rendszert, de a be-illetve kiszállás működött rendesen.