Elképesztő hajrá után a címvédő Fifty-fifty nyerte az 56. Kékszalagot

A Józsa Márton kormányozta Fifty-fifty nyerte meg az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenyét, amely 90 éves múltra tekint vissza. A tavalyi időrekordhoz képest több mint kétszer annyi idő kellett a győztesnek a táv megtételéhez, mivel a nap folyamán végig széltelenséggel kellett megküzdenie mindenkinek.

Az idei viadalra végül 510 hajó nevezett, köztük az abszolút győzelemre esélyes katamaránoknál 15 egység, ami csaknem 2500 versenyzőt jelentett a fedélzetén. A rajtot a tervezett időben, csütörtökön reggel 9-kor tartották meg Balatonfüredről, ahol a mezőny az óramutató járásával azonos irányban kerülte meg a Balatont. Az időjárási előrejelzések alapján már biztos volt, hogy nem dől meg a címvédő tavaly felállított 5 óra 3 perc 56 másodperces rekordja.

A verseny lassú tempóban indult, a Process Solution állt a mezőny élére, mögötte a tavaly második RSM, a Nanushka és a Team Kaáli következett. A címvédő Fifty-Fifty és a tavaly harmadik Prospex Delta kezdetben hátrányba kerültek, de gyorsan korrigáltak. A katamaránokhoz képest nehezebben mozgó egytestűek is megindultak, köztük a Raffica és a Principessa libera.

A kenesei bójánál az RSM vette át az első helyet, a Process Solutions és a Prospex Delta követte. Siófoknál a Prospex Delta előzött, második helyen a Process Solutions, harmadikként az RSM érkezett. Zánka magasságában az RSM átvette az első helyet, míg a Process Solutions egy kilométeres távolságban követte a Prospex Deltát.

A keszthelyi bójánál az RSM volt az éllovas, a Prospex Delta követte. Szigliget és Badacsony között a Process Solutions megelőzte az addig élen haladó Prospex-Deltát és az RSM-et. A verseny hajrájában a Prospex-Delta és a Fifty-Fifty közötti versengés alakult ki, ahol a címvédő hatalmas tempóval, csaknem 2 órás hátrányt ledolgozva nyerte meg a versenyt.

A Prospex Delta Team a Balatonra optimalizált AC45 típusú tengeri katamaránnal szállt versenybe, amelyet a hazai mérnökök fejlesztettek tovább. A csapat célja a vitorlássport és a Balaton népszerűsítése mellett technikai szempontból évekre domináns pozícióba kerülés volt.

A Fifty-Fifty rosszul kezdett, a kenesei bójánál kilencediknek, a siófokinál tizediknek fordult. Keszthelyen még 1 óra 48 perc volt a későbbi győztes hátránya. A győztes több mint 12 óra alatt ért körbe. Józsa Márton kormányos szerint ez volt a legkomolyabb, a legélesebb győzelem, a legizgalmasabb csatájuk. A mezőny nagy része még úton van, a szabályok szerint 48 órán belül kell teljesíteniük a távot.

Az utóbbi évek talán legszorosabb, legizgalmasabb és legváltozatosabb versenyét hozta az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A résztvevőknek változatos szélviszonyokkal kellett megküzdeniük a rajt után mindvégig. A nyugati medencében a Fifty-Fifty "megtáltosodott" és sorra érte utol vetélytársait, Keszthelyen a 6. helyen fordultak. Az utolsó kilométereken Józsa Mártonék a Formula 1-es futamokra emlékeztető módon üldözték az élen haladó Prospex-Deltát és drámai csatában, az utolsó pillanatokban előzték meg. Így több mint 12 órás küzdelem végén elsőként az MLS Raiffeisen Fifty Fifty haladt át a balatonfüredi móló előtti célvonalon. A második a Prospex-Delta, a harmadik pedig az RSM lett, Litkey Farkas a Process Solutions katamaránnal negyedikként ért célba.