Az ukrán vasút pontossága és a MÁV késései

Az ukrán vasút a háborús körülmények ellenére is magas, 92%-os pontosságot mutat, míg a MÁV késéseivel és a járatok elmaradásaival küzd.

Vitézy Dávid a Facebookon osztott meg adatokat, amelyek szerint az ukrán belföldi vonatok összesített pontossága 2024 első félévében 92%-os volt, annak ellenére, hogy az infrastruktúrát ellenséges bombázások és áramkimaradások sújtották. Az ukrán vasutasoknak azonnali átállásra volt szükségük a dízelvontatásra, és folyamatosan javítaniuk kellett az infrastruktúrát.

Ezzel szemben a MÁV statisztikái kevésbé pozitívak. A hőségriadó első tíz napjában, július 5-15 között, a MÁV által indított több mint 35 ezer vonatból 70 százalék közlekedett pontosan, vagy legfeljebb hat perces késéssel. Összesen 10 500 vonat késett, ami minden harmadik járatot jelent, és 1,6 százalékuk, azaz 560 járat nem indult el vagy busszal pótolták.

A MÁV késések elleni küzdelmének egyik módszere az volt, hogy nem indítottak el bizonyos vonatokat. Például a Debrecen-Füzesabony vonalon a késések csökkentése érdekében több vonatot sem indítottak el, így az utasoknak a következő járattal kellett utazniuk. A Mávinform Facebook-oldalán például tájékoztattak arról, hogy a Debrecenből 16:30-kor Hortobágyra induló személyvonat nem közlekedik, és az utasok a következő, 17:11-kor induló személyvonattal utazhatnak, ami Kismacson is megáll.

Ez a gyakorlat azt jelenti, hogy ha egy vonat nem közlekedik, akkor nem is késhet, ami egyfajta megoldást jelent a késések problémájára, de kérdéseket vet fel a szolgáltatás megbízhatóságával kapcsolatban. A Volánbusz egyes járatain a hőségriadó alatt volt, hogy 30 százalékkal is többen utaztak, ami jelzi a helyettesítő közlekedési módok iránti megnövekedett igényt.