Kutyák és gyerekek életveszélyben a forró autókban

A nyári hőségben a parkoló autókban hagyott gyerekek, idősek és háziállatok élete kerülhet veszélybe. A budapesti rendőrség és a szakértők tanácsai alapján összegyűjtöttük, hogy mikor és hogyan kell cselekedni, ha ilyen helyzettel találkozunk.

A parkoló autókban a hőmérséklet rövid idő alatt életveszélyes szintre emelkedhet. A Georgia-i Egyetem kutatása szerint már 20 fokos külső hőmérséklet mellett is egy óra alatt 46 fokra melegedhet fel az utastér. A 30 fokos külső hőmérsékletnél ez az idő felére csökken, míg 34 foknál egy óra elteltével akár 60 fok is lehet a jármű belsejében.

Az ADAC német autóklub szerint az ablakok résnyire hagyása nem jelent jelentős hőmérséklet-csökkenést, így ez nem jelent megoldást a problémára. Emellett az ADAC szerint az elektromos autók kevésbé hajlamosak a meghibásodásokra, mint a belső égésű motoros kocsik, ami azt jelenti, hogy a hőmérséklet okozta problémák esetén is megbízhatóbbak lehetnek.

Életveszély akkor áll fenn, amikor a test már nem képes kellőképpen elvezetni a hőt, 40 fokos testhőmérséklettől komoly egészségkárosodás, 42 foktól közvetlen életveszély fenyeget.

Ha valaki felforrósodott autóban talál embert vagy állatot, először kopogtasson az ablakon, majd ha szükséges, hívja a rendőrséget vagy a mentőket. Ha a szakértő segítség késik, utolsó lehetőségként az ablak betörése jöhet szóba. A mentőszolgálat kiérkezéséig az érintetteket hűvös helyre kell vinni és elegendő folyadékot biztosítani számukra.

A Budapesti Rendőrfőkapitányság is arra biztat, hogy ilyen esetekben hívjuk a rendőrséget. Egy konkrét esetben, amikor Budapesten két kutyát szabadítottak ki egy felhevült autóból, az állatok gazdáját állatkínzás gyanúja miatt előállították.

Az életveszély felismeréséhez fontosak a hőguta tünetei, mint a zavartság, szapora légzés és szívverés, görcsök és hányás. Az ablak betöréséhez pedig kemény, hegyes tárgyat kell használni, és célszerű a kezet valamivel becsomagolni.

A gyermekek különösen veszélyeztetettek, mivel testfelületük nagyobb a testsúlyukhoz képest, és kevesebb a vérük, ami megnehezíti a hő leadását.

A szervezet a szélsőséges hőségre azzal reagál, hogy a test felszínén lévő erek kitágulnak, és az izzadás segítségével próbálja elvezetni a hőt, de a zárt autóban ez nem hatékony. Ha a test saját mechanizmusai nem elegendőek, hőguta léphet fel.

: Budapesti Rendőr-főkapitányság Facebook/BRFK, Der Spiegel, ADAC, Georgia-i Egyetem tudósai. : Auto Bild, ADAC.