Elektromos rollerek és a kötelező biztosítás
Az elektromos rollerek használatával kapcsolatosan új szabályozások léptek életbe, amelyek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást írnak elő, figyelembe véve a járművek tervezett sebességét és súlyát.
Az elektromos rollerek tulajdonosainak csak egy negyede 35 év alatti, míg a többségük 55 év feletti, és jelentős az 75 évesnél idősebbek aránya. A balesetek több mint 80%-ában a roller vezetője sérül meg, ami rávilágít a biztonságos használat fontosságára. Az Európai Unió előírásai szerint az elektromos rollerekre kötelező a gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb), amelyet a tulajdonos köt, de a használó felel a meglétéért.
A biztosítások terén jelentős különbségek vannak: a budapesti rolleresek átlagosan 8500 forintot, míg a vidékiek 5960 forintot fizetnek érte. A szerződők 61%-a vidéki, és 79%-uk 35 év feletti. A kgfb-szerződések 79%-át a K&H és a Signal biztosítja, és a díjakat életkor, valamint lakóhely alapján állapítják meg.
Az azonosítás problémája is felmerül, mivel sok rollernél nincs alvázszám, ami megnehezíti a felelősség megállapítását. A biztosítás nem a balesetek megelőzésére szolgál, hanem a jogszabályoknak való megfelelésre irányul.
Egy budapesti baleset kapcsán, ahol egy férfi betört egy bár ablakát és sérüléseket szenvedett, a közösségi médiában terjedt egy fotó a véres helyszínről. Az eset ráirányította a figyelmet a kötelező felelősségbiztosítás fontosságára, amelyet az e-rollerekre Magyarországon is bevezettek, meghatározott sebesség- és súlykövetelményekkel.
Egy másik esetben, Dombóváron, egy 21 éves fiatal szabálytalanul szállított egy 15 éves utast, amikor összeütköztek egy buszszal. Az utas életveszélyes sérüléseket szenvedett, és mivel a rolleresek nem viseltek védőfelszerelést, és nem kötöttek biztosítást, az eset kiemeli a szabályok betartásának jelentőségét. A jogszabály szerint 14 km/h feletti sebesség esetén 25 kg-nál nehezebb rollerekre, valamint 25 km/h feletti sebesség esetén minden rollerre kötelező a biztosítás.
A balesetek elkerülése érdekében fontos a sebesség megfelelő kiválasztása és a védőfelszerelések használata. Az e-rollerek használatának növekvő népszerűsége mellett a biztonságos közlekedés és a megfelelő biztosítások megléte kiemelten fontos tényezővé válik. Magyarországon a rolleres balesetek számáról nem készül statisztika, de a Manninger Jenő Baleseti Központ adatai szerint a sürgősségi ügyeletre érkező sérültek közül minden ötödik érintett volt e-rolleres. Gyakori volt körükben az arc-, a kulcscsont-, a boka- és a kéztörés, mivel általában nem használnak semmilyen védőfelszerelést.
A biztosítók többsége egyelőre kivár és óvatos a díjszabások közzétételével, mivel az e-rollerek helyzete egyelőre rendezetlen. A KRESZ évek óta húzódó módosítása, amely várhatóan 2025. március 31-ig készül el, megválaszolhatja a még nyitott kérdéseket, mint például hogy milyen közlekedési előírások vonatkoznak majd rájuk, mennyivel mehetnek, milyen védőfelszerelést kell viselniük a vezetőknek, hogyan oldják meg a járművek azonosítását, és hány éves kortól lesznek vezethetők.