A balatoni vonatok nyári késéseinek okai

Nyáron a Balatonnál gyakoriak a vonatkésések, amelyeket több tényező is okozhat, mint például a járműhibák vagy az egyvágányú pályák. A MÁV szerint az egyik fő ok, hogy a Balaton körüli vasútvonalakon egyvágányú pályán közlekednek a vonatok, ami láncreakciót okozhat a késésekben.

A Telex szerkesztőségéből Zsófi tapasztalatai szerint a hétvégi utazások során gyakran előfordulnak késések, és olykor extrém helyzetek is adódhatnak, mint például a vécék használhatatlansága miatt történő megállások. Egy alkalommal a vonat Velence állomáson állt meg, hogy az utasok a mosdót használhassák. A MÁV térképe szerint hétköznap délben is jelentős részük késik a balatoni vonatoknak, ami azt mutatja, hogy nem csak a hétvégi utasterhelés okozza a problémát. A késések 6–59 perc között mozoghatnak.

A MÁV szerint a késések egyik fő oka az egyvágányú pályák miatti láncreakció, amikor a késő járatok miatt a szemből érkezőknek is várakozniuk kell. A nyári szezonban a vasúttársaság gyors forgalmi, irányítási intézkedésekkel próbálja mérsékelni a késéseket, de ez nem mindig hatékony. A járműpark öregedése és a tartalékjárművek hiánya is hozzájárul a problémához. A MÁV járműveinek átlagéletkora jelenleg 39 év, ami gyakori meghibásodásokhoz vezet. A háború miatti korlátozások miatt pedig nehezebb az alkatrészbeszerzés, ami tovább növeli a kiesési időt.

Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár szerint a járműhiány az elsődleges probléma, és a használt bérelt mozdonyok nem jelentenek megoldást. A vasútfejlesztési stratégia már többször napirenden volt a kormánynál, de a beszerzések leállítása miatt nem történt előrelépés. Vitézy szerint a mozdonyok, dízelmotorvonatok és IC-kocsik állapota is kritikus, és jelenleg nincs folyamatban beszerzés.

A nyári hőségben a régi vonatokon nincs légkondi, ami tovább rontja az utazási élményt. Az egyvágányú vonalakon a késések elkerülhetők lennének, ha korábban kétvágányúvá alakították volna őket. Az északi parton a kisebb forgalom miatt nem feltétlenül szükséges a kétvágányúsítás, de több kitérési lehetőségre lenne szükség. Vitézy szerint a legfontosabb a mozdony- és motorvonat-beszerzések újraindítása lenne.

Zoli, a Telex munkatársa túlélőtippeket is ad az utazóknak: használják a MÁV-applikációt, legyenek kreatívak és leleményesek, és gondoskodjanak elegendő hideg élelemről és vízről az útra. Ha sietős az út, érdemes lehet buszra váltani, mivel a buszközlekedés sokat javult az elmúlt években.

A MÁV vezérigazgató-helyettese a hőség miatt arra kérte az utasokat, hogy ha tehetik, halasszák el az utazásukat. A nyár folyamán a Telex több cikket is tervez a Balatonnal kapcsolatos témákban.