Nincs klíma a 3-as metrón, és jó ideig még nem is lesz

A BKV még mindig tárgyal a légkondicionálók beszerzésére ajánlatot adó gyártókkal, de megállapodás még nem született. A szerelvények orosz gyártójával, a Metrowagonmash-sal sem történt érdemi előrelépés, és a BKV által kezdeményezett per is csak kezdeti szakaszában van. A vonatvezető rendszerrel kapcsolatban is problémák merültek fel.

2017-ben a Párbeszéd politikusai flash mobot tartottak a 3-as metrón, Tarlós István akkori főpolgármester klimatizálási szándékainak hiányát kifogásolva. Tarlós kezdetben a napfény hiányával indokolta a légkondicionálás szükségtelenségét, később azonban már a Metrowagonmash-tól remélt kötbérre hivatkozott a klímák beszerelésének finanszírozásaként. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a beszerelés nem pénzkérdés, a fedezet rendelkezésre áll.

A Metróért Egyesület szerint a 3-as metrón jelenleg nem csak hogy nincs hűtés, de a fékezés során keletkező villamos energia visszatáplálásának leállítása miatt a szerelvények fűtenek is. Egy utas 42 fokot is mérhetett a metró egyik szerelvényében.

A Metrowagonmash elleni per első fokon lassan halad, a BKV követelése nagyjából 100 millió euró és 243 millió forint, valamint ennek kamatai. A klímák beszerelésének finanszírozásáról nincs információ.

A légkondicionálásra kiírt közbeszerzési eljárás még tárgyalási szakaszban van, a BKV a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. végleges ajánlatára vár.

A 3-as metró szerelvényeinek 10 éves jótállása még érvényes, ami a kocsiszekrény és alváz korróziójára terjed ki. Az utólag beépített klímák súlyának határa és a gyártói ajánlatok összege még kérdéses. Az orosz gyártó nem nyilatkozott arról, hogy az utólagos klíma beszerelés hogyan befolyásolja a jótállást.

A BKV szerint az oroszok által szállított szerelvények minősége nem felel meg az európai tender követelményeinek, és több gyártói hibát is peresítettek, köztük a padlólemez kritikus állapotát. A padlójavítások még folyamatban vannak.

A 3-as metró flottája 37 szerelvényből, azaz 222 kocsiból áll. A háborús szankciók miatt az oroszokkal való kereskedelem tilos, de a BKV felmentést kapott a metrószerelvények alkatrészeinek beszerzésére. A fizetési mód azonban kérdéses, mivel az orosz pénzintézeteket levágták a SWIFT rendszerről.

A BKV szerint a szükséges alkatrészkészlet rendelkezésre áll, és az alkatrészeket közbeszerzési eljáráson keresztül vásárolják.

A 3-as metró szerelvényei nem mindig állnak meg pontosan a peronhoz, gyakran előfordul, hogy előbb megállnak, majd újraindulva állnak meg véglegesen. Jelenleg is zajlik egy integrált tesztelés, amely több rendszer együttműködését vizsgálja.

A BKV szerint az orosz szerelvények műszaki karbantartási igénye közel azonos a 4-es metrón közlekedő Alstom szerelvényekével.