Járatkésések miatt indult hatósági eljárások
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jelenleg tizenkét hatósági eljárást folytat a június 21. és július 1. közötti járatkésések miatt, amelyeket a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium jelentett be a DK-s Oláh Lajos képviselő kérdésére válaszolva.
Az ellenzéki képviselő arra vonatkozóan nem kapott tájékoztatást, hogy a vizsgált időszak előtt hány hasonló eljárást indítottak a légitársaságok ellen. Az utóbbi időben gyakoriak voltak a repülők késésével, járatok törlésével és a reptéren rekedt utasokkal kapcsolatos incidensek. Egyes utasok olyan fontos eseményekről maradtak le, mint a magyar válogatott Európa-bajnoki mérkőzése.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint elfogadhatatlan, hogy az utasok hosszú órákat töltsenek a reptéren megfelelő tájékoztatás és ellátás nélkül, és sürgős, összehangolt intézkedéseket sürgetnek a probléma kezelésére.
A Demokratikus Koalíció szerint a légitársaságok semmibe veszik az utasok elemi érdekeit, különösen akkor, amikor már előre látható késések esetén sem tájékoztatják őket időben, és szinte semmiféle szolgáltatást nem nyújtanak a várakozó embereknek. A DK hozzáteszi, hogy a magyarok sem érnek kevesebbet Európa többi népénél, és ugyanazt a minőséget kellene kapniuk, mint másoknak.
Összesen öt légitársaság ellen indult eljárás, és a lehetséges büntetések 1 millió forinttól a vállalkozások nettó árbevételének 5 százalékáig terjedhetnek, de maximum 650 millió forintig szabhatók ki.
Egy légi utazással kapcsolatos szakértő szerint számos tényezőt kell figyelembe venni, amikor a repülőgépek késéseit vizsgáljuk, és a Wizz Air is felhívta a figyelmet arra, hogy a probléma túlmutat a légitársaságok hatáskörén. Kevesen tudják, de a két órát meghaladó járatkésés esetén egy uniós jogszabály szerint az utas jogosult kártérítési díjra a légitársaságtól, ami akár a 600 eurót is meghaladhatja, sőt járattörléskor egyéb szolgáltatás igénybevételét is biztosítani köteles a légitársaság.