Közép-Ázsia: egyre népszerűbb úti cél az európai turisták körében

Közép-Ázsia országai, mint Kazahsztán, Kirgizisztán és Üzbegisztán, egyre több európai turistát vonzanak kiváló adottságaikkal, és jelentős előrelépést értek el a turizmus fejlesztésében.

A turizmus pozitív gazdasági hatásai között szerepel a kereslet növekedése, a munkaerőpiacra gyakorolt kedvező hatás, valamint a nemzeti vagyon növekedése. A turizmus fejlesztése révén közvetlenül és közvetetten is munkahelyek jönnek létre, különösen a szezonális munkaerő számára.

Közép-Ázsia természeti és társadalmi adottságai, mint a hegyek, sztyeppék, gleccserek, lovas turizmus, valamint a történelmi és kulturális emlékek, mint Khiva és Szamarkand, különösen vonzóvá teszik a régiót. A változatos éghajlat és felszín kedvez a nyári, őszi és téli turizmusnak egyaránt.

A Covid-19 járvány után a közép-ázsiai országok fokozottan kezdtek el fektetni a turizmus fejlesztésébe, ami 2024-re jelentős előrelépést eredményezett az utazási- és turizmusfejlesztési indexekben. Kazahsztán például a Világgazdasági Fórum 2024-es indexében az 52. helyre lépett előre, ami hat helyes javulást jelent 2019 óta.

Kazahsztán elkötelezettségét a turisztikai infrastruktúra fejlesztése iránt a 7-ből 4,07-es pontszámmal is alátámasztja. A rangsorban azonban a vezető pozíciók nagyjából változatlanok maradtak, az Egyesült Államok, Spanyolország és Japán vezetésével. Magyarország a 37. helyen áll, többek között Mexikót, Indiát és Vietnámot megelőzve.

Közép-Ázsia más országai közül Üzbegisztán a 78., Tádzsikisztán a 99., míg Kirgizisztán a 102. helyen áll. Kazahsztán előkelő helyezését tovább erősíti, hogy 2023-ban a külföldi turisták száma meghaladta az 1 milliót, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.