A repülőkésések mögötti okok és következmények

Szinte naponta hallunk a 30-40 órás repülőjárat késésekről, a repülőtereken veszteglő utasokról, és a káoszról, amely a légiközlekedési szektorban uralkodik. A Covid utáni időszakban vártuk, hogy a helyzet normalizálódik, de a 2024-es nyári szezonban ismét káosz alakult ki, amelynek több oka is van, többek között a szélsőséges időjárási események, a munkaerőhiány, az európai sztrájkok és a légiforgalmi irányítók kapacitásproblémái. Az utóbbi hetek botrányai és a késések mögött álló okokat és következményeket vizsgáljuk meg részletesebben.

A légiforgalom növekedése

Az európai légtér egy részén a forgalom 10-20 százalékkal magasabb a Covid előtti szinthez képest, és a Heathrow repülőtéren például 45 másodpercenként szállnak fel a gépek. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai szerint 2024. júniusában átlagosan 33 671 járat közlekedett naponta, ami több mint 5 százalékos növekedést jelent az egész hálózaton.

A légitársaságok kihívásai

A légitársaságok a költségek emelkedése és az erős verseny miatt igyekeznek hatékonyan működni, de a gépmeghibásodások vagy más okok miatt kialakuló késések esetén kis mozgástérrel rendelkeznek. A személyzet munkaidőre vonatkozó szigorú szabályok miatt jelentős késések esetén gyakran szükséges a teljes személyzet cseréje.

A repülőgépgyártók problémái

A Boeingnél a 737 Max gépek gyártásának átmeneti felfüggesztése és az Airbusnál a Pratt and Whitney hajtóművek átvizsgálása miatt kevesebb gépet szállítanak le, ami a légitársaságokat is érinti. Az ellátási zavarok és a magas megrendelésállomány miatt a légitársaságok gyakran kénytelenek kevésbé üzemanyag-takarékos, drágább és elöregedett repülőgépekkel repülni, ami növeli a késéseket.

A légiforgalmi irányítók kapacitásproblémái

A légiforgalmi irányítók kapacitásproblémái Európa-szerte jellemzőek, és az IATA szerint már a nyári csúcsszezon kezdete előtt jelentős késések halmozódtak fel. Az irányítók képzése a világjárvány idején leállt, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. Az Eurocontrol próbálja kezelni a túlterheltséget, például útvonalváltoztatásokkal vagy további légtér megnyitásával.

Az időjárás hatása

A szélsőséges időjárás, beleértve a viharokat és a hőhullámokat, szintén gondot okoz a repülésben. A hőhullámokban ritkább levegő miatt hosszabb kifutópályákra és könnyebb gépekre van szükség a felszálláshoz, ami növeli a késések kockázatát. A kedvezőtlen időjárás miatt csökken a légiforgalmi irányító által kezelhető légi járművek száma, ami kapacitásszűkületeket és késéseket okozhat.

Mit tehetünk?

Az utasok korán induló járatokat választhatnak, hogy elkerüljék a potenciális késéseket. Az IATA öt kulcsfontosságú cselekvési területet emelt ki, többek között a járattervek pontos végrehajtását és a reális járatmenetrendek fenntartását. Az Eurocontrol hálózatmenedzsment igazgatója szerint elengedhetetlen a hálózatközpontú megközelítés és az operatív érdekelt felek közötti partnerség megerősítése a fenntartható növekedés érdekében.