Családok ezrei bíznak Lázár Jánosban: négyszázmilliárdos üzletet kellene megoldania

Az építőipar válságban van, az állami megrendelések csökkenése miatt kiemelt jelentőségűvé vált a Budapest Airport fejlesztése, amelyet Lázár János szakminiszter irányít.

A magyar építőipar számára nagy lehetőség a Budapest Airport visszavásárlása, amelyet a magyar állam és a VINCI Airports 3,1 milliárd euróért, valamint 1,44 milliárd eurós hitel átvállalásával hajtott végre. A fejlesztésekért az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) felel, amelynek kiemelt feladata a repülőtérhez kapcsolódó infrastruktúra megteremtése. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a kormány hamarosan dönt a műszaki kivitelezésről, és a '25-ös költségvetésbe is belefoglalhatják a költségeket. Egy vasúti bekötés költségei elérhetik a 400 milliárd forintot.

Az ÉKM tájékoztatása szerint a repülőtérhez vezető gyorsforgalmi út tervezése folyamatban van, és a vasúti fejlesztés koncepcióján is dolgoznak. A tervezési munkálatokat a következő évben befejezik, amelyet a területszerzés és előkészítő munkálatok követnek.

A szakminisztérium szerint a jelenlegi helyzet kaotikus, és a terveik szerint új forgalmi sávokat, felüljárókat építenek, valamint a buszsávokat úgy alakítják ki, hogy azok segítsék a közösségi közlekedést anélkül, hogy megbénítanák a várost.

Az építőipar számára létfontosságú az új szerződések megszerzése. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) szerint a termelés visszaesésével kell számolni, miközben Lázár János bejelentette az állami beruházások átütemezését.

A KSH adatai szerint az építőipari termelés volumene 2024 áprilisában 15,6 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, de márciusban 6,3 százalékkal maradt el az előző évtől. Az év első harmadában az építőipari termelési érték 2 098,3 milliárd forintot tett ki, ami növekedést jelent a tavalyi 1 866,6 milliárdhoz képest.

Az építőanyag-gyártó ágazat válságban van, 2023-ban jelentős visszaesés tapasztalható, ami a cserepek, téglák, gerendák, áthidalók és térkövek keresletének csökkenésében is megmutatkozik. Az építőipari vállalkozásokat az állami és önkormányzati beruházások csökkenése, valamint a lakásépítések és felújítások elmaradása is sújtja.

Az ÉVOSZ szerint az alágazatokban a fizetőképes kereslet csökken, kevesebb állami és önkormányzati megrendelésre lehet számítani, a lakosság pedig kivár a beruházásaival. Jelenleg mintegy 20 ezer újépítésű lakóingatlan van kivitelezés alatt, ebből idén körülbelül 15 ezer készülhet el.

Lázár János szerint az új iparosodási irányt az olyan ipari beruházások jelentik, mint a szegedi, a debreceni, a nyíregyházi, illetve az ácsi és az iváncsai, amelyek pótolhatják az állami beruházások elmaradását.