Hogyan születnek a slágerek? – Dalszövegírók mesélnek

Amikor a mesterséges intelligencia képes már komplett dalokat megalkotni, felmerül a kérdés, mi teszi a slágert igazán slágerré. A dalszövegírás művészete és titkai különösen érdekesek, amikor a szövegek mögött álló alkotók gyakran rejtőzködnek az előadók árnyékában. Major Eszter és Duba Gábor, két elismert dalszövegíró mesélt pályájukról, inspirációikról és arról, hogyan válnak a dalok az emberek személyes üzeneteivé.

Major Eszter több mint 25 éve ír dalszövegeket, és olyan ismert előadókkal dolgozott együtt, mint Szekeres Adrien, a Hooligans, Kocsis Tibor, Völgyesi Gabriella, Bereczki Zoltán, Kökény Attila és Wolf Kati. Major szerint a Nincs semmi másom című dal, amelyet Kökény Attilának írt, máig az egyik legfontosabb darabja, és annak idején már a demó hallatán érezte, hogy ez a dal sok ember számára lesz jelentőségteljes.

Duba Gábor, a Bon-Bon együttes szövegírója, szintén hosszú évek óta alkot a zeneiparban, és olyan előadóknak írt már, mint Zoltán Erika, Hevesi Tamás, a Nox és Kovács Kati. Legismertebb művei közé tartozik a Valami Amerika című film főcímdala, valamint a nemrégiben elhunyt Tompos Kátya által énekelt Magányos csónak. Duba Gábor a Magányos csónak kapcsán emlékezett vissza, hogy a dalhoz gagyi, nyálas szöveg írását kérték tőle, de ő érezte, hogy a zene alapján sláger születhet, és így is lett.

Jókor lenni jó helyen

Duba Gábor karrierje autóvillamossági szerelőként és közlekedésmérnöki tanulmányokkal indult, majd egy reklámügynökségnél kezdett el dolgozni, ahol Geszti Péter is tevékenykedett. Geszti ajánlására került kapcsolatba Zoltán Erikával, akinek első lemezén dalszövegíróként vett részt. Az együttműködés sikeres volt, és ezt követően érkeztek a további felkérések, köztük a Bon-Bon együttes megbízása, amellyel Duba Gábor neve ismertté vált a szakmában.

Major Eszter a Pető Intézetben tanult, amikor egy véletlen folytán részt vett az Unisex együttes első lemezének felvételén, ahol segített a dalszövegek finomításában. Ezután egyre több feladatot kapott, és hamarosan már dalszövegeket is írt az együttesnek. Az Úgy szeress című dal rádiós sikere után Major Esztert egyre többen ismerték meg dalszövegíróként.

A dalszövegírás hagyományosan gyakorlati úton sajátítódott el, hiszen eddig nem létezett erre szakosodott képzés. Azonban a 2024/25-ös tanévtől kezdődően már több lehetőség is kínálkozik azok számára, akik a könnyűzenével szeretnének foglalkozni. Az ELTE BTK-n Kollár-Klemencz László kezdeményezésére dalköltő szakirányú továbbképzés indul, és a Póka Egon Művészeti Akadémia is tervezi könnyűzenei képzés elindítását a Miskolci Egyetemmel együttműködve, Demeter Szilárd által megálmodva.

A dalszövegírók gyakran maradnak a háttérben, még a szakmán belül is kevésbé ismertek. Major Eszter szerint ez a háttérember szerep neki kifejezetten tetszik, és nem vágyik a nyilvánosságra.