Azahriah vezeti a gyerekek kedvenceit

A gyerekek körében Azahriah a legnépszerűbb előadó, és a magyar zenészek dominálnak a kedvencek listáján – derült ki a ProArt-Szövetség a Szerzői Jogokért által közzétett felmérésből.

A csütörtökön az MTI-vel kommunikált felmérés szerint a 8-14 éves korosztály kilencven százaléka rendszeresen hallgat zenét, leginkább szórakozásból, kikapcsolódásként vagy háttérzajként. A gyerekek első mobiltelefonját átlagosan 8,8 éves korukban kapják meg, és a megkérdezettek 79 százaléka használja a készüléket zenehallgatásra. A mobiltelefonokat leginkább otthon (92 százalék), az autóban (35 százalék), illetve közlekedési eszközökön (22 százalék) használják erre a célra.

A YouTube a fiatal generáció körében a legnépszerűbb zenehallgatási platform, 84 százalékuk részesíti előnyben, míg a Spotify-t 26 százalékuk használja. A gyerekek 50 százaléka naponta, további 40 százaléka hetente legalább egyszer fogyaszt tartalmat a YouTube-on. A videóklipek nézése is népszerű, kétötödük gyakran, minden második gyerek alkalmanként, 8 százalékuk pedig soha nem néz klippeket zenehallgatás közben.

A zenei ízlés alakulásában jelentős szerepet játszanak a barátok és osztálytársak ajánlásai, a gyerekek többsége popzenét hallgat. A magyar és külföldi előadók zenéit vegyesen hallgatják, a magyar dalok szövegének jobb megértése és azok közelsége miatt. A felmérés szerint a top 50 és top 10 zenei előadók között a magyarok aránya 60 százalék, a top10-es listát Azahriah vezeti, akit Shakira, Majka, Manuel és a Halott Pénz követ.

A zenei tevékenységek kevésbé elterjedtek: tíz gyerek közül három játszik hangszeren, egyötödük tanul hangszeren játszani, a megkérdezettek negyede egyszer volt koncerten az elmúlt évben, egyötödük többször is. A KidComm felmérés részletei, a magyar zeneipar 2022-es adatai, valamint a zenészek megélhetésére és az inflációra vonatkozó 2023-as adatok a www.zeneipar.info weboldalon érhetők el.