Repülőjáratok késései miatt emelkednek a kárbejelentések

A repülőjáratok gyakori késései és törlései miatt jelentősen megnőtt a kárbejelentések száma a biztosítóknál. Az utasoknak ajánlott olyan utasbiztosítást kötni, amely fedezheti a váratlan kiadásokat, és segíthet a légitársaságokon való kártérítés bevasalásában. Egyes biztosítók már automatikus kifizetést is kínálnak ilyen esetekben.

Az elmúlt hetekben a biztosítók is érzékelik a repülőtereken történő haváriák és a járattörlések számának növekedését, ami különösen az utasokat érinti hátrányosan, hiszen a tervezett nyaralásokat és külföldi programokat veszélyezteti. Az Allianz, a Generali csoport tagja, az Európai Utazási Biztosító (EUB), a Genertel és az Union is jelentős esetszám-emelkedést tapasztalt, az EUB-nál például 25 százalékos növekedést mértek. Az Union azt várja, hogy az elmúlt napok eseményei miatt a következő 1-2 hétben tetőzhetnek az ilyen jellegű kártérítési igények.

A légitársaságok késése vagy járattörlése esetén a légitársaság köteles kártérítést fizetni az utasoknak a 261/2004/EK rendelet alapján, amely 200-600 euró közötti összeget jelenthet az út hosszától függően. Azonban a kártérítés kifizetése nem automatikus, az utasnak külön igényt kell benyújtania. Ha a légitársaság kívülálló okra hivatkozik, az utasok nehezen juthatnak hozzá a szükséges adatokhoz. Az EUB vezérigazgatója, Lengyel Márk szerint az utasbiztosítások ilyenkor segíthetnek, mivel a biztosítók átveszik a terhet az utastól és intézik a kártérítés bevasalását. Az Union, az EUB és a Genertel is kínál ilyen asszisztencia szolgáltatást, az Allianz pedig blokkláncon alapuló okosszerződést kínál, amely automatikusan utalja a kártérítést.

A biztosítók általában nem fizetik ki a légitársaságtól elvárt kártérítés összegét, de a késéssel és törléssel kapcsolatos egyéb kiadásokat és extra költségeket megtérítik. A sürgősségi vásárlások, például tisztálkodószerek, étel, ital, repülőtéri transzferek és taxi költségeit számla ellenében térítik, és a poggyászkésésből fakadó károkat is. Ha a poggyász nem érkezik meg, vagy lopáskár történik, a biztosító magasabb összegű kártérítést fizet, például az Alfa biztosítónál 200-650 ezer forint közötti összegben. A Bank360 szakértői azt javasolják, hogy az utasok kössenek olyan utasbiztosítást, amely nagyobb védelmet nyújt a repüléssel kapcsolatos problémákra és károkra. Ezeket a kiadásokat a legtöbb esetben számlával kell igazolni, és van egy limitje minden biztosítási csomagban, amely a késés időtartamától is változhat, általában 10 ezertől 50-60 ezer forintig terjed az utasonként visszaigényelhető összeg.