Bajban a kínai autópiac?

A kínai autóeladások júniusban 6,9%-kal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest, ami arra utal, hogy a kormányzati ösztönzők nem voltak képesek életre kelteni a fogyasztói keresletet a dadogó gazdasági helyzetben.

A Kínai Személygépkocsi Szövetség (CPCA) adatai szerint júniusban 1,78 millió személygépkocsit adtak el, és a csökkenés üteme felgyorsult: májusban 2,2%-os, áprilisban pedig 5,8%-os volt a visszaesés. Az év eleji árháború kezdetben növelte az eladásokat, de az utóbbi hónapokban már nem volt érezhető a hatása. Az első félévben a kínai autóeladások összességében 2,9%-kal nőttek, ami 9,93 millió járművet jelent.

Az úgynevezett új energiahordozóval működtetett járművek (NEV), mint a tisztán elektromos járművek (EV) és a plug-in hibridek, júniusban a belföldi autóeladások majdnem felét, 48,1%-át tették ki. A BYD mellett a kisebb gyártók, mint a Nio, a Zeekr és a Leapmotor is rekord havi eladásokat értek el.

Az EV-eladások növekedése májushoz képest mérséklődött, 27,4%-ról 9,9%-ra esett vissza, míg a plug-in hibridek értékesítése jelentős ugrást mutatott, 67,2%-kal nőtt az előző havi 61,1%-os növekedéshez képest.

A CPCA szerint júniusban az autóexport 28%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A NEV-export éves összehasonlításban 12,3%-kal nőtt, de havi szinten 15,2%-kal csökkent. A NEV-export továbbra is jelentős részét képezi az exportnak, júniusban a teljes autóexport 21%-át tette ki, ami 3 százalékpontos csökkenést jelent az egy évvel korábbi szinthez képest.

A Tesla Kínában gyártott elektromos autói iránti kereslet is csökkent, március-június között az exportja a legalacsonyabb szintre esett vissza 2022 harmadik negyedéve óta. A sanghaji üzemben gyártott Tesla EV-k legnagyobb exportpiaca Európa, azonban az EU-s és észak-amerikai vámok következtében csökkenhet a külföldi eladások mértéke, ami nemcsak az ázsiai márkákat, hanem az amerikai céget is érinti.