A magyar vásárlóerő gyengesége Európában

Az átlagos magyar kiskereskedelmi vásárlóereje jelentősen elmarad az európai átlagtól, és a visegrádi országok között is az utolsó helyeken található.

Az európai átlagot tekintve 6517 euró fejenkénti kereskedelmi vásárlóerővel rendelkeznek az emberek, azonban a 25 vizsgált ország között jelentős eltérések figyelhetők meg. A legmagasabb vásárlóerővel Luxemburg büszkélkedhet, ahol ez az érték 12 067 euró/fő, míg a legalacsonyabb Romániában van, 2986 euró/fő értékkel. A magyarországi átlagos kiskereskedelmi potenciál 4572 euró/fő, ami az EU-átlag 70 százalékát teszi ki.

A GfK tanulmánya szerint a vizsgált országok lakosai összesen közel 3,400 milliárd eurót költhetnek el a kiskereskedelemben, ebből adódik az egy főre vetített átlagos érték. A 25 ország közül 13-ban az egy főre jutó kereskedelmi vásárlóerő meghaladja az átlagot, míg 12 országban átlag alatti.

A magyarok 30 százalékkal kevesebb pénzből tudnak vásárolni, mint az európai átlag, és az átlagos magyar jövedelmének majdnem felét tudja csak bolti vásárlásra fordítani. Az országon belül is jelentős különbségek vannak: Budapesten a legnagyobb a kiskereskedelmi vásárlóerő, 13 százalékkal magasabb a magyar átlagnál, míg a legszegényebb Szabolcs-Szatmár-Bereg megye a magyar átlag 84 százalékát éri el.

Ez a statisztika eltér az EU által használt háztartások fogyasztásának mérésétől, amely a teljes háztartási fogyasztást veszi alapul, szemben a GfK által vizsgált kiskereskedelmi vásárlásra fordított összeggel.