Új árak a benzinkutakon csütörtöktől

Csütörtöktől újabb változások lépnek életbe az üzemanyagok nagykereskedelmi áraiban, amelyek a benzin esetében bruttó 2 forintos, a gázolaj esetében pedig bruttó 4 forintos emelkedést jelentenek.

A holtankoljak.hu szerint a változások ellenére nem biztos, hogy a fogyasztók azonnal érzékelni fogják az áremelést a kutakon, mivel a piaci szereplők gyakran eltérően alakítják a kutakon látható árakat a nagykereskedelmi árváltozástól függően. Jelenleg a 95-ös benzin átlagára 616 forint, míg a gázolajé 627 forint, de ezek az árak gyakran változnak akár napon belül is, ami folyamatosan befolyásolja az átlagárat. Ha a kutak áraiban is érvényesítésre kerül az emelés, akkor a benzin átlagára 618 forintra, míg a gázolajé 631 forintra nőhet.

A kormányzat továbbra is azzal fenyegeti a kiskereskedőket, hogy beavatkozik az üzemanyagárak alakításába, ám a szakma szerint sokkal inkább az üzemanyag-kereskedelmet terhelő adórendszerben kellene változtatásokat eszközölni. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint az üzemanyagárak kérdése téma lesz a szerdai kormányülésen is. Az ATV Híradónak azt mondta, még mindig érvényben van a korábbi elvárásuk, amely szerint a kutaknak a szomszédos országok szintjén kell tartaniuk az áraikat, és ha szükséges, komoly szabályozói lépésekkel be fognak avatkozni.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint az állam az adók – így például az olyan, a környező államokban nem is létező, önmagukban literenként 15-20 forintot kitevő közvetett tételek, mint a kiskereskedelmi különadó vagy az energiahatékonysági járulék – csökkentésével, eltörlésével tudná mérsékelni az árakat.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a szomszédos országokban a benzin átlagára a múlt pénteken 606 forint, a gázolajé 611 forint volt, ami azt jelenti, a benzin 4 forinttal, a gázolaj 18 forinttal volt drágább itthon, mint a környező országokban. Azóta pedig a csütörtöki már a második emelés lesz a mostani héten.

A kormány múlt pénteken felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy térjenek vissza a korábbi hónapok gyakorlatához és áraikat mérsékeljék a szomszédos országok átlagára alatti szintre. Helyszíni riportok szerint Horvátországban még mindig nagyon megéri tankolni, ahol a hatósági árszabályozás működik, és az infláció letörését célozza. Ha a magyar autópályás árakkal hasonlítjuk össze, akár 100 forint is lehet literenként a különbség a dízelben.

Grád Ottó hangsúlyozta, hogy a kormányzatnak az adórendszer felülvizsgálatával kellene azonnali pozitív változást elérnie az üzemanyagárak csökkentésében, mivel a kereskedőknek nincs miből árat csökkenteni. A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor szerint egyértelműen kijelenthető, hogy a magyarországi üzemanyagár túl van adóztatva, és a kereskedőknek semmi felelőssége nincs az áremelkedésben.