Záporoznak a járatkésések: mit tehetünk, hogyan kaphatunk kártérítést?

Szinte minden nap hallunk a repülőjáratok extrém késéseiről vagy törléseiről, és sokan kerülnek kellemetlen helyzetbe emiatt. A Bank360.hu és a Netrisk adatai alapján kiderítettük, milyen kompenzációra számíthatunk ilyenkor a légitársaságtól vagy a biztosítótól.

A légi közlekedésben előforduló káosz gyakran több órás késéseket okoz, amelyeket viharok vagy a légitársaságok munkaerőhiányai idézhetnek elő. A fővárosi kormányhivatal már ellenőrzéseket is indított több légitársasággal szemben.

Ha a járat az EU-ból vagy EGT tagállamból indul, és a késés meghaladja a két órát, a légitársaságnak kompenzálnia kell az utasokat, ami étel- és italfogyasztásra beváltható kupont jelenthet. Az utasbiztosítások általában 4-6 órás késés után fizetnek, és a térített összeg biztosítónként változik. Ha a késés több mint 12 órás, akkor a biztosított 50-100 ezer forint közötti összegre számíthat. A Bank360.hu szakértői azt javasolják, hogy utazók kössenek olyan utasbiztosítást, amely nagyobb védelmet nyújt a repüléssel kapcsolatos problémák esetén. A Netrisk szerint az utasbiztosítások átlagdíja 11 800 forint volt júniusban, és érdemes összehasonlítani az elérhető ajánlatokat, mivel a biztosítások jelentősen eltérhetnek a kártérítési feltételek tekintetében.

A kártérítés összege attól is függ, hogy milyen messzire utazunk. 1500 kilométerig két órás, 1500 és 3000 kilométer között három órás, ennél hosszabb távolság esetén pedig négy órás késés számít. Öt órás késés esetén visszakérhetjük a jegy árát, vagy ha átszállás közben történik a jelentős csúszás, a légitársaság köteles visszautaztatni a kiindulási reptérre. Az uniós szabályok szerint akkor lehetnek jogosultak az utasok kártérítésre, ha több mint 3 óra késéssel érkeznek meg az úti célhoz, és a kártérítés összege 250-600 euró lehet a megtett távolság függvényében.

Ha törlik a járatot, először a légitársaság megoldási javaslatát kell megvárni. Ők áttehetnek minket egy másik járatra, mentesítő járatot indíthatnak, vagy szállást intézhetnek. Ha a légitársaság nem tudja megoldani a problémát, rajtunk áll, hogy új jegyet vásárolunk vagy más megoldást keresünk. Az utasbiztosítást érdemes úgy megválasztani, hogy járattörlés esetén is fizessen. Ha a légitársaság a járat indulása előtt legalább 14 nappal jelzi, hogy nem fog indulni, akkor nincs kártérítési felelőssége, de a jegyárat vissza kell térítenie. Járattörlés esetén az uniós jogszabály szerint jegyár-visszatérítés, átfoglalás vagy az indulási repülőtérre való visszatérés között lehet választani.

Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója hozzátette, hogy az utasbiztosítások jelenthetnek extra védelmet az egyre szaporodó járatkésési és járatlemondási esetekre. Szerencsére egyre több utasbiztosítás tartalmazza a fenti esetek kártérítését, de nem mindegyikük. Fontos, hogy a biztosítók által fizetett összegek jelentősen eltérhetnek, ezért mindenképpen ajánlott az utasbiztosítási ajánlatok összehasonlítása. Egyes biztosítók 4, míg mások csak 6-12 órás késés után fizetnek. Fontos azonban, hogy ezek a biztosítások csak addig érvényesek, ameddig az utas kötötte. Ha például péntekig szól egy biztosítás, és a járatkésés miatt szombat hajnalra ér valaki haza, akkor a szombati napra is kell, hogy biztosítással rendelkezzen.