Sokkoló, ami a horvát autópályákon zajlik

Már júniusban is váratlanul nagy torlódásokkal kell szembenézniük azoknak, akik az adriai tenger felé vezető horvát autópályákat használják, és a nyár folyamán nem várható javulás a helyzeten.

A Jutarnji List lapjelentése és az Infostart hírei alapján a gépkocsiforgalom jelentős növekedése és a sofőrök vezetési szokásai okozzák a problémát. Idén júniusban 586 917 járművel több haladt át az autópályákon, mint a tavalyi év azonos hónapjában, az év első felében pedig összesen 44 480 545 járművet regisztráltak, ami 4,3 millióval több az előző év azonos időszakához képest.

A szakértők szerint több tényező is hozzájárul Horvátország népszerűségéhez mint autós úticél, többek között az ország schengeni csatlakozása, az euró bevezetése, a közel-keleti konfliktusok és a görögországi erdőtüzek miatt. Különösen a német turisták körében vált kedveltté.

A sofőrök vezetési stílusa is felelős a dugókért, amelyek a fantomleállások vagy fantomtorlódások formájában jelentkeznek. Ilyenkor a kamionok előzése vagy a túl gyorsan haladó autósok hirtelen fékezése miatt alakul ki a torlódás, ami hullámszerűen terjed a forgalomban, és jelentősen lelassítja azt.

A szakértők sebességkorlátozások bevezetését javasolják, az ideális sebesség 80-100 kilométer per óra lenne ebben az időszakban.

Horvátország tervezi az autópályadíj-fizetési rendszer megváltoztatását is. Az új elektronikus rendszer kizárja a készpénzfizetést és kötelezővé teszi a fedélzeti egységek használatát, ami lehetővé tenné a folyamatos forgalmat anélkül, hogy meg kellene állni díjfizetés miatt. Az új rendszer bevezetése azonban legkorábban 2026-ban várható.

A horvát autópályákat kezelő vállalat bejelentette, hogy ismételten bevezetésre kerül a nyári tarifa, ami azt jelenti, hogy az autópályadíjak 10 százalékkal drágulnak, azonban ez nem vonatkozik a nehézgépjárművekre. A vállalat szerint azért van szükség a nyári tarifára, mert a teljes éves forgalom körülbelül 40 százaléka a nyári hónapokra tevődik, emiatt ekkor a karbantartási, a biztonsági, a felügyeleti és a forgalomirányítási költségek is jelentősen megnövekednek.