Járattörlés és késés esetén járó kártalanítások

A Budapest Főváros Kormányhivatala tájékoztatást adott ki a nyári utazási szezonban megszaporodó jelentős késésekről és járattörlésekről, valamint az ilyenkor az utasokat megillető jogokról.

A nyári utazási szezonban gyakoribbá válnak a jelentős késések és járattörlések, amelyekre reagálva a Budapest Főváros Kormányhivatala kiadott egy tájékoztatót az utasok jogairól. Járattörlés esetén az utasok választhatnak a vételár visszatérítése és az átfoglalás között, utóbbi esetben pedig a légitársaságnak ételt, frissítőket, szállást és transzfert kell biztosítania. Ha a törlés nem rendkívüli körülmények miatt történik, akkor az utasok 250, 400 vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően.

Jelentős, legalább 2 órát meghaladó késés esetén is hasonló kötelezettségek terhelik a légitársaságokat, mint az ellátási és segítségnyújtási kötelezettség. Ha a késés meghaladja az 5 órát, és az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését.

A légitársaságoknak különös figyelmet kell fordítaniuk a csökkent mozgásképességű utasokra, az őket kísérő személyekre és a kíséret nélkül utazó gyermekekre. Az utasoknak minden, a várakozás miatt felmerült költségükről számlát kell kérniük, hogy a légitársaságtól megtérítést kérhessenek.

Amennyiben az utasok jelentős, 3 órát meghaladó késéssel érik el végső célállomásukat, és nem állnak fenn rendkívüli körülmények, akkor szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függő kompenzációra. A légitársaságok kötelesek tájékoztatni az utasokat a jogaikról, és amennyiben nem reagálnak megfelelően az utasok megkeresésére, a fogyasztóvédelmi hatósághoz is fordulhatnak a jogaik érvényesítéséért.