A kötelező akciózás vége

A kiskereskedelmi boltok fellélegezhetnek, mivel több mint egy év után megszűnik a kötelező akciózás, azonban az online árfigyelés továbbra is lehetőséget biztosít a vásárlóknak, hogy megtalálják a legkedvezőbb árakat.

Július elsejével a kormány eltörölte a kötelező akciózást, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium bejelentése szerint az infláció csökkentésére vezettek be több mint egy évvel ezelőtt. Az intézkedésnek köszönhetően először egy számjegyűre sikerült csökkenteni, majd alacsony szinten tartani az inflációt.

A Gazdasági Versenyhivatal által üzemeltetett www.arfigyelo.gvh.hu online Árfigyelő rendszer továbbra is elérhető marad, amelyet a GVH és a kormány hozott létre az árak összehasonlíthatóságának elősegítésére és a verseny fokozására a kiskereskedelmi piacon, ezáltal támogatva az infláció csökkentését.

Az Árfigyelő rendszer adatai szerint az elmúlt év során jelentős árcsökkenést figyelhettek meg a fogyasztók az alapvető termékkategóriákban, egyes esetekben akár 40 százalékos mértékben is. Különösen igaz ez a korábban ársapkás termékekre, mint például a burgonya, az étolaj, az M-es tojás és a finomliszt, amelyek átlagosan 31 és 43 százalék közötti mértékben lettek olcsóbbak.

Az Árfigyelő rendszerben a legnépszerűbb termékkategóriák közé tartoznak a húsfélék, különösen a csirkemell és a sertéscomb, valamint a kristálycukor, amelyek iránt a legnagyobb volt az érdeklődés. Azonban a kötelező akciózás megszűnésével ezek árai is emelkedni kezdtek.

A kötelező akciózás megszűnésével a kereskedők üdvözlik a számukra veszteséget okozó árszabályok eltörlését, míg a vásárlók inkább aggódnak, hogy mostantól kevesebb termék kerülhet a kosárba. Az akciók megszűnésével a kereskedők szerint nem torpan meg a forgalom növekedése, hanem az év végéig egyre látványosabb lesz.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint az akciózás megszüntetésével a magyar beszállítók is nyerhetnek, mert javulhat a termékpályák kiszámíthatósága és így több, hosszú távú beszállítói együttműködés születhet. A vállalatok a felszabaduló forrásokat fejlesztésekre fordíthatják.

Az Auchan üzletpolitikájuk hosszú távon is a vásárlóerő megtartását tartja szem előtt, amelynek érdekében eddig is folyamatosak voltak az akciós ajánlatok. Tavalyhoz képest idén több mint hétezer termékük lett olcsóbb, ezen felül hetente-kéthetente változó összetételben összesen háromezer terméket adnak OkAuchan áron, ahol a kedvezmény mértéke 15 és 40 százalék közötti.

A kötelező akciózás megszűnésével a bolti dolgozóknak is akadt plusz munkájuk az átárazásban, az új összegekről a digitális rendszerekben automatikusan érkezett a frissítés, a kézi árazásoknál pedig az utolsó hétvégi működési nap végén értesültek.

A vásárlók egyelőre kivárnak, és az online árfigyelő változatlanul éberen üzemel, ami az erősödő árversenyben továbbra is kapaszkodót nyújt az akcióvadászoknak. Az akciós reklámújsággal a kezében egy idősebb asszony hasonlóképp arról beszélt, hogy félő, hamarosan eltűnnek az olcsóbb árak, pedig nem mindegy, mennyi termék fér bele a nyugdíjába. Az online árfigyelő jó, mi használjuk, ráadásul bebizonyította, hogy a láncok korábban túláraztak nem egy terméket – mutatott rá egy fiatal pár.