254 millió forintos tévedés az Apple-től egy magyar felhasználónak

Összesen 254 millió forintot utalt át tévesen egy magyar Apple Pay felhasználónak az Apple, amit nem sokkal később zároltak, majd levontak a számláról.

Az Apple egy technikai hiba miatt jelentős összeget, pontosan 254 millió forintot utalt át tévesen egy magyar felhasználónak. Az összeg zárolása és levonása egy órán belül megtörtént. A HVG által közzétett képernyőfotó szerint az eset azzal kapcsolatos, hogy a cég korábban tévesen levont összegeket kezdett visszafizetni az ügyfeleinek. A képet beküldő felhasználó számláján azonban eredetileg nem volt semmilyen összeg, ami arra utal, hogy az Apple-nél nem csak a levonások, hanem a visszafizetések is problémásak lehetnek.

Az érintett felhasználótól korábban több részletben összesen 7169 forintot vont le tévesen az Apple Pay. A tévedés kijavításaként először 84 623 371 forintot utaltak a számlájára, majd további két alkalommal érkezett ugyanekkora összeg. Összességében tehát 253 870 113 forintot kapott tévesen a felhasználó az Apple-től, amit egy órán belül zároltak, majd levontak a számláról.

Az Apple Pay múlt heti technikai hibája miatt összesen 780 ezer tranzakció történt, mintegy 2 milliárd forint értékben. A legtöbb érintett azóta visszakapta a jogosulatlanul levont összegeket. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azt javasolja, hogy mindenki ellenőrizze a banki egyenlegét és tranzakciótörténetét, és amennyiben nem történt meg a visszatérítés, jelezzék a hibát a számlavezető bankjuknak.

A probléma szinte az összes bankot érintette Magyarországon. Az MNB közleményében jelezte, hogy már folyamatban van a kártalanítás az Apple-ügyben, és minden érintett megkapja a jogosulatlan terhelések ellenértékét. A jegybank továbbá bejelentette, hogy soron kívüli vizsgálatot indítanak annak érdekében, hogy feltárják, az egyes pénzintézetek megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentéseinek fogadása és a kártalanítás során.

A kibertámadás lehetőségét a Magyar Bankszövetség, a jegybank és a pénzintézetek is kizárták, egyértelműen technikai hiba áll a megismételt tranzakciók hátterében. Az Economx egyik olvasója is arról számolt be, hogy arra ébredt, hogy egymás után érkeztek az Apple Pay értesítések a telefonján hajnali 2-3 órakor.

Az alábbiakban összegyűjtöttük, mire érdemes odafigyelni, hogy kimaradjunk az ilyen technikai malőrökhöz hasonló helyzetekből. Egyszerű beállításokkal és odafigyeléssel sokra mehetünk:

  1. Állítsunk be limitet! A bankkártyás fizetéseknél a tranzakció azonnal és automatikus megtörténik, nincs szükség hitelesítésre. A limitek beállításával jelentősen korlátozhatjuk a technikai hibák lehetőségét.

  2. Kérjünk értesítést! Érdemes push vagy sms-értesítést kérni a tranzakciókról, így hamarabb értesülhetünk a jogosulatlan tranzakciókról.

  3. Virtuális kártyát használjunk! A virtuális kártyák kizárólag online fizetésre használhatók, és külön alszámla is kapcsolódik hozzájuk.

  4. Ha tehetjük, legyen több (al)számlánk! Több bankszámla fenntartása segíthet elkerülni a tranzakciók megismétlését vagy egyéb pénzügyi problémákat.

  5. Kérjünk külön kártyát a rendszeres fizetésekhez! Az előfizetéses szolgáltatásokat másik bankkártyával érdemes kiegyenlíteni, nem ugyanazzal, mint amit a bolti vásárláshoz vagy online rendeléshez használunk.