Az éghajlatváltozás hatása a tengeri kereskedelemre és a környezetvédelmi intézkedések

Július 1-jén lépett életbe az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO) új rendelete, amely tiltja a nehézolajok használatát és szállítását a sarkvidéki vizeken, ami jelentős előrelépés, de a környezetvédelmi csoportok szerint további intézkedésekre van szükség.

Az IMO által 2021-ben elfogadott szabályozás célja, hogy megakadályozza a nehéz fűtőolaj (HFO) kiömlését, amely katasztrofális következményekkel járhat az Északi-sarkvidék érzékeny ökoszisztémájára. A HFO egy olajfinomítási melléktermék, amely jelentősen olcsóbb más tüzelőanyagoknál, de sűrűsége miatt rendkívül nehéz eltávolítani egy esetleges baleset esetén.

Sian Prior, a Clean Arctic Alliance vezető tanácsadója szerint a sarkvidéki hajózás növekedése, mind a hajók száma, mind pedig a hajózási idő tekintetében, kiemelt figyelmet igényel a környezeti károk minimalizálása érdekében. Az új szabályozás üdvözlendő, de több környezetvédelmi csoport szerint nem terjed ki eléggé földrajzilag, és nem foglalkozik a hajók által kibocsátott feketeszén problémájával sem, amely tovább súlyosbíthatja az éghajlatváltozás hatásait.

Néhány ország már jelezte, hogy saját hatáskörükben szigorúbb szabályozást terveznek bevezetni, ami további lépéseket jelenthet az éghajlatváltozás elleni küzdelemben.