Az EU és Kína közötti vámháború szélén

Az Európai Unióban növekszik a bizonytalanság a Kínából származó elektromos járművekre tervezett további vámok kapcsán, miközben Brüsszel próbálja meggyőzni a tagállamokat eddigi legnagyobb kereskedelmi döntésének támogatásáról, Peking pedig megtorlással fenyeget.

Az Európai Unió tagállamai között egyre nagyobb a bizonytalanság, hogy támogassák-e a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett további vámokat. Brüsszel számára komoly kihívást jelent, hogy támogatást szerezzen a tervezett intézkedéshez, mivel Kína széles körű megtorlással fenyegetőzik.

Németország, ahol az autógyártók tavalyi eladásaik egyharmadát Kínában realizálták, egy kormányzati forrás szerint megpróbálja megakadályozni az Európai Bizottság által tervezett vámok bevezetését. Franciaország ezzel szemben a vámok leghatározottabb támogatói közé tartozik.

A Reuters által végzett nem hivatalos felmérés szerint az uniós országok többsége még mindig mérlegeli a kereskedelmi vita kiéleződésének előnyeit és hátrányait, és a következő hetekben tanácsadói szavazás keretében fogják meghozni a döntést.

Az Európai Unió csütörtökön fogja megerősíteni az olyan kínai márkákra, mint a BYD, a Geely és a SAIC, valamint a Tesla, a BMW és más nyugati autógyártók Kínában gyártott modelljeire kivetett akár 37,6%-os ideiglenes vámokat. A BYD 17,4 százalékos, a Geely 20 százalékos, míg a SAIC-nak 38,1 százalékos kiegészítő vámot kell majd fizetnie, ami az importált elektromos járművekre már kivetett szokásos 10 százalékos vámon felül értendő.

A spanyol gazdasági minisztérium szerint „Európának meg kell védenie magát, ha vállalatainknak kárt okoznak, és nem egyenlő feltételek mellett versenyeznek”.

Csehország, Görögország, Írország és Lengyelország még tárgyalásokat folytatnak a kérdésről, Belgiumban ügyvezető kormány van, Hollandiában pedig csak most alakult meg az új kabinet. Magyarország, Berlin és Stockholm mellett, ellenzi a vámokat.

Németország hangsúlyozza, hogy tárgyalásos megoldásra van szükség Kínával, és autógyártói szerint a vámok rossz megközelítést jelentenek. Peking válaszul további vámokat vethet ki az EU-ból érkező konyak-, sertéshús- és luxusautó-exportokra.

Az Európai Bizottság szerint a vámok bevezetésére azért van szükség, hogy ellensúlyozzák a kínai vállalatoknak nyújtott olcsó hiteleket, állami támogatásokat, adókedvezményeket és nyersanyagokat. A vámok jelenleg ideiglenesek, de július 4-től hivatalossá válnak, ha a kínai hatóságokkal folytatott tárgyalások nem vezetnek eredményre.

A BYD jó úton halad, hogy megelőzze a Teslát a tisztán elektromos autók forgalmazásában, ami tovább növeli a feszültséget az EU és Kína között. A BYD idei második negyedévi eladásai közel 21 százalékkal, 426 039 darabra ugrottak, eközben a Tesláé 4,8 százalékkal, 443 956 járműre csökkentek. A Tesla első sorban Kínában teljesített rosszul, az ott gyártott autóinak eladásai júniusban 24,2 százalékkal, 71 007-re csökkentek az egy évvel korábbihoz képest. A CNBC idézi az amerikai Counterpoint Research kutatócég tanulmányát, amely szerint Kína 2027-re több mint 50 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik majd a globális elektromosautó-piacon, és a kínai villanyautó-eladások 2030-ra várhatóan meghaladják Észak-Amerika és Európa együttes értékét.