Kártérítési igény a British Airways és a brit állam ellen

Pert indítottak a British Airways légitársaság és a brit állam ellen azok az egykori túszok, akiket az iraki hadsereg ejtett foglyul egy 1990-es repülőgépeltérítés során. A BA 149-es járat, egy Boeing 747-es, 367 utassal és személyzettel a fedélzetén, Kuvait érintésével tartott Kuala Lumpurba, amikor 1990. augusztus 2-ának hajnalán leszállt a kuvaiti repülőtéren, de a kialakult helyzet miatt már nem tudott felszállni.

Az utasok közül sokan Bagdadba kerültek, ahol éheztették, bántalmazták őket, és hetekig élő pajzsként használták őket az iraki hadiüzemeknél és stratégiai célpontoknál. Az egyik brit légikísérőt megerőszakolták, a repülőgépet pedig a háború utolsó napjáig sértetlenül hagyták, majd a visszavonuló iraki egységek felrobbantották. Az érintetteket öt hónap elteltével engedték szabadon.

A polgári peres keresetet a járat 94 egykori utasa és légikísérője nevében nyújtották be a McCue Jury and Partners londoni ügyvédi iroda által a londoni felsőbírósághoz. A felperesek azt szeretnék elérni, hogy hivatalosan is megállapítsák: a brit kormány hírszerzési célokra használta a járatot, szándékosan veszélyeztetve ezzel az utasokat és a személyzetet.

A kereset szerint a brit állam és a British Airways gondatlanságból és közhivatali feladatok ellátása során elkövetett kötelezettségszegés miatt felelős. Korábban már többször felmerült az a gyanú, hogy a Margaret Thatcher vezette brit kormány katonai hírszerző egységet akart Kuvaitba juttatni a repülőgépen, és ezért nem tájékoztatta a veszélyről a személyzetet. A brit sajtóban megszólaló tanúk szerint a londoni indulás előtt katonák érkeztek a géphez, és a Boeing hátsó részében foglaltak helyet. Ezek a katonák Kuvaitban elsőként hagyták el a gépet, és azóta semmi hír róluk.

A brit állam következetesen cáfolja, hogy a járatot katonai felderítési célokra használta volna. Korábbi kísérletek az utasok részéről kártérítési igény érvényesítésére már elbuktak a bíróságokon.