Az elektromos autók megfizethetősége és a piaci változások

Az Európai Unió Bizottsága jelentős pótvámokat vezet be a kínai autógyártókra, amelyek hatással lehetnek a magyarországi elektromobilitásra és az autópiacra. A magyar lakosság többsége elektromos autót szeretne, de a jelenlegi árak mellett ez a vágy még nem valósulhat meg. A hazai autógyártás és az autóállomány közti viszonyt, különösen az elektromobilitás aspektusából elemezzük.

Magyarországon a lakosság kétharmada szeretne elektromos autót, de a kívánt árszinten a kínálat nem felel meg a keresletnek. A jelenlegi 10 százalékos vámra további 17,4 és 38,1 százalék közötti pótvámokat vet ki az EU a kínai autógyártókra, amelyek közül többen már európai márkákkal mélyítették el az együttműködésüket, és a BYD például már megkezdte saját európai gyárának építését Magyarországon.

A magyar személygépkocsi-állományban a 4,2 millió személyautó átlagéletkora 15,8 évre emelkedett, és a zöld rendszámosok száma 96 ezer, ebből 55 ezer tisztán elektromos. A megkérdezettek 67 százaléka vásárolna elektromos autót, de csak 10 ezer eurót költene rá.

A hazai járműgyártásban a Suzuki, az Opel és az Audi nem gyárt elektromos autókat Magyarországon, a BMW 2025-ben kezdi meg az elektromos autók gyártását Debrecenben. A Mercedes az egyetlen, aki készen villanyautót gyárt hazánkban, az EQB alapára 23,8 millió forint.

A legolcsóbb hagyományos autók ára 4,5 millió forintra emelkedett, míg a legolcsóbb új elektromos autó, a Dacia Spring 9,4 millió forintba kerül. A BYD Dolphin alapváltozata 11 millió forint, és a többi elektromos autó ára is jelentősen magasabb a hagyományos autókénál.

A kínai márkák alapból magas felszereltséget kínálnak, és a nagynevű európai márkák modelljei közül egyik sem lesz népautó az elektromos autóállományban, mivel áruk sokszorosan meghaladja a 10 ezer eurót.

Az EU vámemelése nem alkalmas az európai autógyártók versenyképességének javítására. A kínai gyártók áremelése nem szükségszerű, szemben a Kínában gyártató nyugatiakéval. Ha a kínai autómárkák több gyártást telepítenek az EU-ba, akkor van esély a villanyautók elterjedésére Magyarországon is.